23948sdkhjf

Byræs kan sikre effektiv markedsføring

| Af Flemming Haslund | Tip redaktionen om en historie

Hold op, hvor det væltede ned med regn fredag. Men det forhindrede ikke Tom Kristensen i at være stjernen, eller mekaniker-folket i at hente grillpølser, hygge og få regulær faglig viden hos eksempelvis Würth.

EVENTMARKEDSFØRING Byløbene i Aarhus - kørt i maj og København - det er til august - står stærkere og stærkere som stederne til eventmarkedsføring. Vel er CRAA og CHGP, der er de lidt mystiske forkortelser for løbene, dybest set slet og ret motorløb med især historiske klasser. Gamle Cortinaer og den slags.

Men netop dette - de gamle biler, der hyler og skriger og ofte kører langt mere sidelæns end moderne racere - er med til at gøre netop byløbene til en helt særlig oplevelse. Hvortil selvfølgelig kommer, at det måske er nemmere at lokke folk til en motorsportsfest inde i byen end ude på en mark langt, langt væk.



Det er i hvert fald sådan mange forklarer de senere års succes for de historiske motorløb i Aarhus og København. Og netop det er forklaringen på, at løbene i dag står stærke i eventmarkedsføring for en række store firmaer i autobranchen.

Helt klassisk er det, at grossisterne FTZ og au2parts inviterer tusindvis af deres kunder til en egentlig hyggedag; det er fedt, at mødes helt uformelt sådan en dag, har både FTZ’s Jens N. Andersen og au2parts Niels K. Skak sagt mange gange.

Men også andre firmaer ser mulighederne i at møde branchekunder hen over en weekend, hvor lyskrydsene er slukkede, og hvor gummistreger på asfalten er i orden.

I Aarhus i den forgangne weekend var det blandt andre OK Benzin og Olie, fælggrosisten Gamma Team og Würth. Mens FCA med bl.a. Alfa Romeo og Land Rover Jaguar var på plads for at møde dem, vi her kan kalde "almindelige" kunder.

Læs også: Race i gamle biler: Det er kører mod kører

Finaleløbet DTC 
Nr. 1) Frederik Schandorff Chevrolet Camaro 
Nr. 2) Ronnie Bremer Chevrolet Camaro 
Nr. 3) Max Klinkby-Silver Ford Mustang 

Historisk - 76-klassen 
Nr. 1) Andreas Rolner Porsche 
Nr. 2) Mike Legarth DeTomaso Pantera 
Nr. 3) Jan Heiselberg BMW 3,5 CSL 

Historisk - 65-klassen løb 1 
Nr. 1) Michael Holden Lotus Elan 26R 
Nr. 2) Verner Nielsen Marcos 1800 GT 
Nr. 3) Jan Lylloff Ford Mustang Hardtop 
Nr. 4) HKH Prins Joachim Ford Cortina Lotus 

Historisk - 65-klassen løb 2 
Nr. 1) Michael Holden Lotus Elan 26R 
Nr. 2) Jan Lylloff Ford Mustang Hardtop 
Nr. 3) Lars Rolner Porsche 911 SWB 
Nr. 6) HKH Prins Joachim Ford Cortina Lotus 



Nærmest i kor siger Würth og Land Rover Jaguar: I en weekend som den i Aarhus, kommer vi i kontakt med både eksisterende og nye kunder. Og ja, til byløbene som Aarhus - og i øvrigt CHGP senere på sommeren - kommer der rigtigt mange mennesker, hvilket sikrer os stort besøg.

Søren Graabach er markedschef hos Würth Danmark, der var en af udstillerne til byløbet ved havnen i den jyske hovedstad. Efter løbsweekenden er han stadig næsten stakåndet ved tanken.

Så altså Søren, har det være alle kræfterne værd?

- Ja, helt bestemt! Det var en superfin weekend. Vi kom i kontakt med både kendte og med nye kunder. Og vi kom af med vores budskab om bl.a. vores additiver, bilpleje og værktøjsudstyr i det hele taget.

Læs også: Audi-BMW: 1-0

- Og nok så vigtigt. Selvfølgelig er vi til ræs først og fremmest for at vise os frem og for at møde kunder. Men det hele bliver endnu bedre, når vi også er i stand til at lave aftaler med værksteder om at følge op med et besøg derude.

- Og præcis det oplevede vi i weekenden i Aarhus. I øvrigt på samme måde som vi har oplevet det i København, fortæller Graabech.

Hvilken af de tre dage havde I bedst trafik på Jeres stand?

- Ha, jeg fredag var det jo regnvejr meget af tiden. Og den dag var de, der var til stede, mest ude for at se Tom Kristensen køre sidelæns på den våde asfalt...

Læs også: Danmark ramt af K-Mag sponsor feber

- Men ellers oplevede vi det måske lidt overraskende, at vi havde fleste besøgende om lørdagen, mens vi fik de mest faglige snakke om søndagen. Vi fortolker det sådan, at der var flest virkeligt motorsports-interesserede til stede søndag - og så var der altså ikke tid til at stå i teltene og høre om værktøj... Til forskel fra lørdag; da var et lige omvendt.

Søren; hvad tror du, at netop byløbene kan? Der køres jo også motorløb på f.eks. FDM Jyllandsringen?

- Først og fremmest er der jo så mange publikummer til stede. Og det er vel slet og ret fordi, der køres gode motorløb. Og blandt de mange, har vi held til at komme i kontakt med dem, der er interesserede i det rent faglige; det er profilen på netop vores stand på Classic Race. Andre kan lokke med tribuner og godt at spise og drikke - vi lægger vægt på det faglige; altså at orientere om os og give egentlig, faglig viden med herfra.

En anden type udstiller, der er til stede til byløb er Land Rover Jaguar, der først og fremmest er interesserede i at møde "almindelige" menneske; folk, der er i markedet for at købe en af importørens biler, SUV’erne af mærket Land og Range Rover og luksusbiler af mærket Jaguar.

Læs også: Søn af milliardær inviterer i sin hobby

- Vi har en stand til Classic Race først og fremmest for at være synlige. Sådan var det i Aarhus sidste weekend, sådan er det, når vi er med i det tilsvarende løb i København til august. Sådan forklarer importørens Søren Hyltoft, Skandinavisk Presse- og PR-ansvarlige. Synlighed, det er vigtigt for os.

- Og måske var det ekstra vigtigt for os at være med i netop Aarhus, fordi vi jo har lukket vores nyvogns-forretning i byen. Man kan jo fortsat se og prøve og få udleveret nye biler fra vores center; men rent faktisk har vi kun én nyvognsforretning i Danmark, nemlig den nye i Gladsaxe.

- Så også for at understrege, at der stadig er et sted men kan se, bestille og i øvrigt også få udleveret en ny bil af vores mærker i Aarhus, var det vigtigt for os at være med til CRAA.

Hvordan passer en stand på Classic Race Aarhus ind i Jeres marketingstrategi?

Læs også: Da Tom K. brugte en Volvo som bremse

- Vi går efter at komme ud at møde vores kunder og nye kunder ude i virkeligheden, som netop løbet i Aarhus. Og senere på året er vi jo tilsvarende tilstede ved CHGP i København. Men vi er jo også ude endnu en gang, nemlig når vi hele uge 29 holder til på Ruths Hotel i Gammel Skagen.

Så stor tilfredshed hos Würth og Land Rover Jaguar. Men hvor mange tilskuere var der egentlig?

- Ved redaktionens slutning lå det officielle besøgstal endnu ikke fast, men vejret påvirkede dette års Classic Race Aarhus, specielt om fredagen, så man kom ikke op på at tangere de flotte tilskuertal, vi har haft i 2017 og 2018, oplyser arrangørernes Morten Alstrup.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Første strategi-skridt: Gunner Due Biler udvider i Slagelse

Danskerne låner til ny bil

Nye tal fra Voxmeters bildatabank, viser et mindre fald i danskernes lyst og evne til at købe biler kontant i første kvartal 2019, i forhold til samme kvartal sidste år. Samtidigt optager vi flere billån, både i banken og via bilforhandlerne.

If styrker samarbejde med T. Hansen

Forsikringsselskabet opgraderer samarbejdet med T. Hansen Gruppen A/S og udvider forsikrings-udbuddet i de 83 detailbutikker.

Plus

Millionbøde efter brud på GDPR-reglerne

Nyhedsbrev

8.220 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Antallet af bilsælgere vil rasle ned

Autobranchen er i kraftig forandring, men hvad vil der ske? En af tendenserne er, at bilsælgeren er på vej ud og produkt- genier på vej ind, spår makkerparret Lasse Fredskov og Lars Nikolajsen fra rekrutteringsvirksomheden Autosearch.

Online Avis Arkiv
1

EU-regler træder i kraft: Elbiler skal støje mere

Plus

Ude og inde i autobranchen - uge 25

Bilforhandler vandt retssag mod kunde om Facebook-opslag

En utilfreds kunde havde på Facebook lavet et opslag, hvor bilforhandleren blev beskyldt for at være pengegrisk og et snydefirma. Det fik kunden en bøde for.

Plus

Jo, der er store penge i store motorer

Et levn fra en fjern Formel 1-tid. Sådan kan gadebiler med V10-motor, typisk Audi RS6 og BMW M5 let fremstå. Men stop en halv, der er gode penge i bulderbassebilerne.

Le Mans vil tilbage til virkeligheden

De hurtigste på Le Mans er jo LMP1-bilerne - typen som Tom Kristensen vandt alle sine ni sejre i, typen som Toyota vandt med i år. Men en ny topklasse er på vej.

Plus

Renaults danske chef fyret med dags varsel

Den danske Renault-organisation har den sidste måned været uden dansk direktør. Anders Gadsbøll er fyret, og fungerende dansk direktør er den nordiske marketing direktør, Arnaud Azou

Plus

Ny uddannelse til servicerådgivere

En ny 3-årig uddannelse skal gøre bilhusene bedre til at modtage kunderne ved indskrivningsdesken.

Rally-arrangør tiltalt efter ulykke med to dræbte i Randers

Plus

ALD en gamechanger i online bilsalg

Leasing-firmaet ALD Automotive har succes med nyt koncept med brugtbilsalg på nettet og levering til kundens dør.

Plus

Autouncle overtager kundekontakten

Et nyoprettet callcenter hos bilsalgsformidleren Autouncle kan hjælpe bilforhandlere med at følge op på leads.

Plus

Vi vil se et crazy bilmarked i 2020

Nu er der eksklusive biler overfor Tivoli

Scanleasing tager springet fra Kolding til København.

AutoBranchen Danmark savner svar fra den nye regering 

Revisoren der blev Toyota-forhandler

Toyota-forhandleren Louis Lund A/S runder 25 års jubilæum. Markering på torsdag den 20. juni.

Plus

Skal bilen tale dansk?

Kan man forvente, at en bil købt i Danmark kan tale dansk? Og hvis den ikke kan, skal sælger så oplyse specifikt herom?

Plus

Ny teknologi skal lette biltransport

Plus

Politisk krav om revisionspligt

Efter kritik fra statsrevisorerne om lempelige revisionsregler for små virksomheder, rejses politisk krav om stramninger.

Magnussen ender langt tilbage i Frankrig

Den danske racerkører Kevin Magnussen blev nummer 17 i Formel 1-grandprixet i Frankrig. Lewis Hamilton vandt.

Hvem må egentlig køre fra Racerprinsen?

Så er der ikke længe til Racerprins Joachim og team ruller til start igen. Cortina Racing kører til CHGP i august - og herefter er det off til Frankrig for Prinsen.

Plus

Konkurser i maj i autobranchen

Ude og inde i autobranchen - uge 24

1

Krav om højere skrotpræmie

Ajour: Luften ud af dækket

Stop sjatladning af elbiler

Tæt på en halv million autoværksteder

Ude og inde i autobranchen - uge 23

Plus

Hvad mener "bilministeren"?

Præsident bortauktionerer Lamborghini for at hjælpe fattige

Biler popper stadig sammen

Plus

Ude og inde i autobranchen - uge 22

Kris Nissen er tilbage i BMW M3

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vind billetter til Copenhagen Historic Grand Prix

Toyota henter Camry ud af alderdomshjemmet

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Velkommen til Varde Bilvask

Bor I i et sølvbryllupskvarter?

Har du overvejet en SUV som firmabil?

Legendarisk fælgdesign genopstår

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv hos Boehringer Ingelheim

Nybagt navn får hurtig glasur

TOTAL Danmark inviterer til Copenhagen Historic Grand Prix – du kan vinde 2 VIP billetter !

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Sådan Undgår Du Unødvendig Slid Til Næste Dækskiftesæson

Verdens hurtigste køreseddel

Tid til ny firmabil?

Pressemeddelelse: Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Produktionsbuffer, automatisering, LEAN, one-piece-flow  – kært barn har mange navne.

Henrik Pedersen – ny CCO hos Digital-Servicebook.com

Leverandørbesøg: Nyheder til værkstedet

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye pro...

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Po...

CO2 neutralt website

Til lykke med svendebrevet

ATE, LUK, Contitech, Sachs., direkte fra Tyskland.

Send til en kollega

0.203