23948sdkhjf

SKAD: Tryg koster arbejdspladser

| Af Thomas Krebs, direktør, SKAD | Tip redaktionen om en historie

Brancheforeningen SKAD går i rette med forsikringsselskab.

DEBAT I mange år har Tryg været det selskab, der har presset citronen allermest. Ved indførelse af NLS tilbage i 2010, er indkøbsansvaret gået over til målrettet regnearksstrategi, hvor pris og rabat er fundamentet for, om et værksted må levere til Tryg eller ej. Det frie værkstedvalg for bilisten er kun et ord på et stykke papir, da man rask væk flytter biler til et "aftaleværksted", som der berettes ud fra værkstederne.

Samtidig har Tryg også indført ordet "kvalitet" i Trygs handlemåde, med stor pres fra SKAD. I starten var der stor fokus på kvalitet og korrekt reparation, men dette er langsomt forsvundet ud i den blå luft.



Ord er tålmodige, og for at vise at man værdsætter kvalitet og også sikkerhed, så bør der også være handling bag. Men sådant ser det ikke ud til at være længere. Mange kompetente og kvalitetscertificerede værksteder arbejder ikke længere for Tryg, fordi det ikke kan betale sig at arbejde gratis eller binde penge bag i bilen. Det koster at efteruddanne medarbejdere, investere i dyrt værktøj og udstyr, samt kræver det ligeledes viden om avancerede sikkerhedsteknologier.

Efter Tryg har erhvervet Alka og Tryg har overtaget indkøbet for Alka hos de danske værksteder, så har Tryg øget den samlede markedsandel og dermed forøget den dominerende stilling på markedet. Mange værksteder er nu tvungen til at opsige medarbejdere og stoppe med at arbejde for Tryg og Alka, da man ikke har råd til at levere de mange krav som Tryg stiller. Man kan spørge sig om, hvor vidt de værksteder, som Tryg fortsat vil samarbejde med, er i stand til at levere OE kvalitet i reparationen i det lange løb, ved at levere sikre og korrekt reparerede biler tilbage til bilisterne. Forsikringskunden har ingen chance for at vurdere om en bil er repareret korrekt når lakken dækker det udførte arbejde.

I takt med at flere og flere værksteder er nødsaget til at sig nej tak til Tryg som kunde, jo mindre service vil der kunne leveres til Trygs forsikringskunder. Funktionelt, så kan dette ligeledes betyde en væsentlig forringelse af den kvalitet der leveres, og med fokus på al den avancerede teknologi der nu om dagen ser lyset i moderne sikkerhedsbetonede biler, så kan dette også medføre en væsentlig forringelse af trafiksikkerheden. Er dette sund for Tryg og Alka? Det må man overlade til andre at vurdere.

Ved et for nyligt afholdt møde mellem Tryg og SKAD, har vi gjort disse udfordringer klart for Tryg, og vi har fortsat en forhåbning om at Tryg besinder sig, og skaber et levegrundlag for værkstederne. Ydermere så er udfordringen med mangel på arbejdskraft stor. Her bør forsikringsselskaberne, set fra SKAD’s position, have en stor interesse i at der fortsat er leverandører, der kan levere den bestilte vare, ellers ender man op med lange ventetider i de kommende år.

Thomas Krebs,
direktør, SKAD

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

AD Danmark går efter billige reservedele

Værkstedskæden CarSpot, der startede for kun to år siden, gennemgår nu en relancering. Lave priser på kerneydelsen, reservedele og intet kontingent skal øge antallet af CarSports fra nuværende ti til at dække hele landet.

Plus

Konsulent: Accepter ikke værkstedssprøjtning

Teknisk konsulent Finn Larsen opfordrer rustbeskyttelsesbranchen til ikke at godtage, når mekanikere rustforebygger efter endt reparation.

Omnicar konkurs i Danmark

Svensk Bilgaranti/Fragus har taget over. Fremover satser it-selskabet kun på importører, store bilhuse og værkstedskæder, men ikke på enkeltstående bilforhandlere og værksteder.

Vaskegigant bobler af vækst

Nyhedsbrev

8.217 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Konkurser i juli i autobranchen

Online Avis Arkiv
Plus

Suvo rykker helt til Litauen

Dansk rustbeskyttelseskoncept får flere centre i Danmark, og har nu også bredt sig til Baltikum.

Opkøb i hjulvogne

Ajour med de korte nyheder fra autobranchen

Bilvask i vaskehaller i jævn stigning

Plus

Udsigt til høje bøder for brud på datasikkerheden

Datatilsynet lægger op til at udstikke gigantbøder til virksomheder for ikke at overholde reglerne.

AD Danmark lukker afdeling i Tarm

Strukturændring skal styrke AD Danmark A/S, oplyser autogrossisten, som samler sig i Varde, Esbjerg og Ringkøbing.

Så er det skiftetid på Suvo-center

"Jeg vil også være med!"

Lillesøster træder ind i familievirksomhed i en meget mandepræget branche.

Plus

Sommersæson er højsæson

Om ferien er lavsæson på værkstederne? Overhovedet ikke - i hvert fald ikke, når værkstedet ligger midt i sommerlandet. Hør bare hvad de siger hos hos Højby Autocenter i Danmark største sommerhusområde.

Kia klar med nyt gear til hybridbiler

Kia Motors præsenterer nu verdens første Active Shift Control-teknologi til hybridbiler

Højere arveafgifter giver flodbølge af generationsskifter

Plus

Elbiler stiller nye krav til lifte

Würth Danmark oplever, at et stigende antal elbiler kræver en ændring i autoliftenes udformning og værkstedernes indretning.

Prøv en hjulløfter gratis en måned

Compac når nye højder

Det går godt for den østjyske producent af løfteudstyr, der fik nye kundeemner på Autopromotec-messen og har lanceret særligt lav donkraft med stor højde.

Plus

Leverandør på forkant via sine egne værksteder

Semler Værktøj ved, hvad værkstederne har behov for i kraft af sin tilknytning til Volkswagen gruppens mange værksteder, hvor nye lift- og værkstedsløsninger kan blive testet af. En ny opretterbænk løser et kendt jig-problem.

Ny konsulent - Finn Larsen til Dansk Bilbrancheråd

Total og Stenhøj i nyt samarbejde

En licitation i foråret om leverance af olieudstyr blev vundet af Stenhøj, der har fået tilført kompetence på olieområdet.

Grossist åbner ny afdeling i Middelfart

Den ekspanderende danskejede grossist au2parts fortsætter væksten og åbner en ny afdeling den 12. august.

Ude og inde - uge 27

Ung dansker snupper sin første sejr i Formel 3

Ny triumf for dansk verdensmester i sportsvognsracing

Magnussen ærgrer sig: Grosjean drejede ind i mig

Magnussen bliver tier efter nyt sammenstød med Grosjean

Plus

Millionbøde efter brud på GDPR-reglerne

Plus

Langsomt EU-udspil skal løse gordisk knude

Nummerpladen som indgangsnøglen for dele til lastbiler

Kort nyt: Stor tilbagekaldelse // Dieselspecialist udvider // Thansen overskud

Plus

Forretning med en fremmed partner - tør jeg det?

Rally-arrangør tiltalt efter ulykke med to dræbte i Randers

Ny ejer vil udbrede Basta Car Care

TEST: Vi finder sommerens bedste fælgrens

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Momentomformere til automatgearkasser

Miljøskabe af PolyStore er for syret!

Den hjemvendte superhelt – Toyota Supra en fest fra fortiden

Herth + Buss / Jakoparts, direkte fra Tyskland

Miljøcontainer, walk-in skabet til din virksomhed

Breaking news

Brugttest: Made in China - Volvo S90 D4

Hvad er farligere end din svigermor?

Herth + Buss Jakoparts, direkte fra Tyskland.

Biltorvets debut på racerbanen stor succes

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Procesudsugning på autoværksted

#askwashtec

Drypper det på gulvet?

Ny bilvask hos Ole Jensen i Kalundborg

Ford Mustang GT – ti trin til himlen

ShieldTecs Ultra & ShineTecs Ultra - Best shine meets best protection.

Fokus på værksteder: Bliv klar til uanmeldt besøg fra Arbejdstilsynet

Vind billetter til Copenhagen Historic Grand Prix

Toyota henter Camry ud af alderdomshjemmet

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Velkommen til Varde Bilvask

Bor I i et sølvbryllupskvarter?

Har du overvejet en SUV som firmabil?

Legendarisk fælgdesign genopstår

Send til en kollega

0.168