23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bilforhandlerne ud på skolerne

Hessel-koncernen har succes med systematisk indsats for at tiltrække unge medarbejdere.

KVALIFIKATION En længere og konstruktiv debat om emnet "Hvordan får vi kvalificerede medarbejdere?" afsluttede Vores Autobranche på Gram Slot.

I panelet deltog to jyske skoleledere, Jesper Falkenberg fra College360 i Silkeborg og Allan Kristiansen fra Skjern Tekniske Skole, samt HR-chef hos Ejner Hessel A/S siden 2007, Jesper Brahm Johansen, og Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.

Jesper Brahm Johansen fortalte blandt andet om Hessels systematiske indsats over for at tiltrække nye unge lærlinge.

Hessel-koncernen tæller i dag omkring 1100 ansatte, heraf cirka 500 mekanikere, hvoraf de 125 er lærlinge.

- Vi har fået 60 nye mekanikere og 15 nye lærlinge i 2018, og det har ikke været nemt, indrømmede Jesper Brahm Johansen.

Vigtigt at møde de unge

Hessel har efterhånden 12 års erfaringer med særlige Mercedes-klasser på teknisk skole i Vejle.

De sidste tre år har Hessel kørt en systematisk indsats, vendt imod grundforløb på de tekniske skoler og folkeskolen.

- Vi prøver at være med til at bryde myter ned om bilbranchen, og vi har gode erfaringer med vores indsats i forhold til de unge. Min påstand er, at det ikke behøver at være en eller anden dyr indsats - det handler om at komme ud på skolerne, så man rent fysisk kan møde de unge mennesker og deres forældre. Vi har valgt at lave en indsats i fem jyske byer, og andre interesserede forhandlere kan sagtens være med, sagde Jesper Brahm Johansen.

De vigtige mødre

Andre emner i debatten var blandt andet forældrene (mødrene) som nøglen til at få de unge til at vælge en erhvervsuddannelse, pigerne, EUX, voksenlærlinge og den nye erhvervsskole i Silkeborg i 2020.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157