DISRUPTION Ikke kun autobranchen er udfordret af digitaliseringen og data-kampen. Også forsikringsselskaberne har deres hyr med at være udfordret. Danmarks 5. største forsikringsselskab, Gjensidige, med 20 procent af markedet, har i flere år været partner med AutoBranchen Danmark, og dermed samarbejdet tæt med autobranchen. Herfra fortalte adm. direktør Mats Gottschalk under eventen Vores Autobranche i Gram blandt andet om 20 procent flere skader på el- og hybridbiler, der i snit er 50 procent dyrere at reparere på grund af letvægtsmaterialer og mange elektroniske systemer.
Omvendt vil selvkørende biler give færre skader og føre til et krav om fald i præmier, hvilket er en udfordring for forsikringsselskaberne. Fra salen lød et kækt "så før besparelsen over til jeres samarbejde med autobranchen".
Mats Gottschalk kunne imidlertid sige, at forsikringsbranchen frygter, at bilproducenterne anvender bilernes køredata til at trække forsikringsdelen til sig selv. Og desuden giver selvkørende biler problemer med overvejelser om, hvem der er kunden? Og hvad er chaufføren ansvarlig for i trafikken?
- Vi i forsikringsbranchen har ikke løsningerne selv, og vil gerne finde dem i samarbejde med jer i autobranchen, sagde Mats Gottschalk.
Fra salen lød her en opfordring til øget samarbejde mellem forsikringsselskaber og autobranchen om kundeoplevelse, konkurrence, prispres, transparens, håndtering af reparationer på hensigtsmæssig vis og at bilister kan vælge reparatør helt frit.
Også svenske Paydrive, med forsikringsbetaling i forhold til kørsel, deling af data med forsikringsselskaber samt forsikring af dyre elbil-batteripakker blev diskuteret med tilhørerne.
Forsikringsselskaber udfordret af auto-omstilling
Gjensidige kunne i Gram fortælle om en data-dreven fremtid også giver forsikringsbranchen konkurrence fra bilfabrikkerne.