KOBLINGER Selv om der endnu er et pænt stykke op til koblingsgiganter som Sachs og LuK, går det rask fremad for den engelske producent, TGL, som det sidste år er begyndt at sælge sine koblinger i Danmark og Norden under mærket Rymec.
TGL begyndte i sin tid med 50-100 varenumre, men leverer i dag 1200 koblingskit til både person-, vare- og lastbiler. Heraf er de 4-500 egenproducerede på fabrikker i Kina, men TGL forventer at nå op på 800 inden for to år.
Det fortæller salgschef Mark Southam, som viser rundt i TGL’s kun to år gamle bygninger i byen Banbury, tæt ved Birmingham.
Her pakkes og sendes de mange koblinger ud til 750 kunder i 28 lande, heraf 50 store kunder.
Det store lager er på 10.000 kvadratmeter, men TGL, som er en del af Tibbetts Group, har også faciliteter tre andre steder i England samt i Paris, Tjekkiet og Wenzhou i Kina.
Engineering excellence
I Kina producerer TGL sine dele på fem fabrikker, tre til personvogne og to til erhvervskøretøjer - i øvrigt joint venture fabrikker, hvor også en række andre OE-producenter har produktion.
For kvaliteten skal være i top, lyder det igen og igen hos TGL, som manuelt og på en række test-maskiner tjekker samtlige produkter, ligesom der testes op imod OE-produkterne.
Ni produktgrupper
Reklamationen er da også helt i bund, på sølle 0,02 procent, og det er meget tilfredsstillende, fastslår kvalitetsleder Lewis Cassano, som viser rundt i test-afdelingen, der tæller otte medarbejdere.
- Det er faktisk flere end i salg, joker Mark Southam og tilføjer:
- Engineering excellence og kvalitet ligger dybt i vores DNA.
TGL har da også alle relevante certificeringer på plads, så som ISO9001:2015 og ISO14001:2015.
TGL’s program omfatter ni kerneproduktgrupper, herunder koblingssæt, SMC, dobbelte og faste svinghjul, CSC og lejer. De retter sig primært mod biler, som er 8-15 år gamle, og det til meget konkurrencedygtige priser.
Monteringsinstruktionerne findes på otte sprog.
Som producent har TGL hidtil været en diskret aktør, idet man også producerer til en stribe af de store konkurrenter/kolleger som Sachs, LuK, SKF, Valeo, FTE, FAG, Aisin, Exedy, Schaeffler, ZF, Mann & Hummel, Mahle, Alliance Automotive (GAU), AD og LKQ.
Engelske koblingssæt som alternativ til de store
Rymec koblinger til typisk lidt ældre biler er blevet vel modtaget i Danmark via CAC. Motor-magasinet har besøgt den engelske producent.