23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ajour med autobranchen

Nyt om Amero International, ALD, Brembo og Volvo.

Internationalt netværk vokser

For det nye internationale auto-netværk, Amerigo International med franske Automotor France som hovedaktionær, sluttede 2018 i højt gear, og netværket færdiggjorde aktionær-strukturen den 31. december. 27 aktionærer og distributører på 21 markedet har taget opfordringen op fra Olivier van Ruymbeke i oktober 2017. Seneste nye aktionær er den franske gruppe, GPI, oplyser en pressemeddelelse. I år slår Amerigo et slag for for det nye netværk på fire messer i henholdsvis Algeriet, Istanbul, Moskva og Paris samt et seminar i Lyon. Pr. 1. januar 2019 er Yves Maillière ny COO for Amerigo.



Nyt leasingsamarbejde om elbiler

To af Europas store spillere inden for grøn energi og billeasing - henholdsvis E.ON og ALD Automotive - er indgået et globalt partnerskab om at tilbyde pakkeløsninger, hvor private og virksomheder kan lease en elbil og få ubegrænset opladning med i pakken. De første pakkeløsninger er lanceret, og partnerne tilbyder lige nu to forskellige elbiler som privatleasing. Kunder kan vælge imellem Renault ZOE Life 41 kWh eller Nissan LEAF Tekna inkl. ubegrænset opladning, forsikring og meget mere. Renault ZOE Life 41 kWh inkl. alt koster fra 3.495 kr. om måneden og Nissan LEAF Tekna inkl. alt koster fra 4.995 kr. om måneden.



Ingen opbremsning hos Brembo

Den italienske producent af bremsedele, Brembo, fik et fint 2018. Salget voksede med 7,2 procent til 2,64 milliarder euro, mens EBITDA voksede med 4,4 procent og nåede lige over 500 millioner euro. Netto-overskuddet er opgjort til 238 millioner euro. Til regnskabet for 2018 siger formand Alberto Bombassei: - Brembos driftsresultater i 2018 demonstrerer - på trods af den alvorlige usikkerhed der begyndte i den globale bilindustri nær årets udgang - koncernens evne til at forfølge sine vækstmål takket være de omfattende planlagte investeringer i teknologi, processer, produkter og frem for alt mennesker.



3,2 mia. mere i udgifter på nye biler

I 2018 brugte private husstande og selskaber 52,8 milliarder kroner til at købe nye biler. Beløbet i kroner blev beregnet baseret på nuværende købspriser med moms og afgifter inkluderet. Året før blev et samlet beløb på 49,6 milliarder kroner brugt på nye biler af private husstande og selskaber. Dette betyder at 3,2 milliarder kroner mere blev investeret i nye biler i 2018, hvilket gør det til det største beløb brugt på nye biler siden 2004. Det oplyser WalletForm, som har udarbejdet et studie, der også undersøger hvor mange penge Danmarks kommuner gennemsnitligt brugte på nye biler samt de mest populære typer biler at købe. Studiet konkluderer at familiers husstande hælder mod at købe SUV’er og MPV’er.



Volvo vil begrænse topfarten

Fra 2020 lægger Volvo en dæmper på fartglæden i sine modeller, der vil blive elektronisk begrænset. Den svenske bilproducent indfører hastighedsbegrænsning på alle nye modeller fra 2020, hvor det ikke bliver muligt at køre over 180 km/t, hedder det i en pressemeddelelse. Beslutningen kommer som led i det kinesiskejede bilmærkes strategi om, at ingen mennesker skal miste livet eller komme alvorligt til skade i en ny Volvo fra 2020. Volvo vil senere i marts præsentere forslag til, hvordan de vil tackle problemerne med både spritkørsel og uopmærksomhed.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|instance-web04