JURA Kombinationssalg eller bundling, som det også kaldes, finder sted, når varer eller tjenesteydelser kun kan købes sammen, uanset om de hører naturligt sammen. Det kan være ulovligt, hvis sælger indtager en dominerende stilling på markedet og effekten af denne salgsform er, at konkurrencen svækkes.
Sammenkædning af ydelser eller produkter omfatter den situation, hvor eksempelvis betalingsvilkår for nye biler afhænger af forhandlerens evne til at formidle salg af en bestemt finansiering eller forsikring.
En sådan kontraktbestemmelse kan også udgøre en konkurrencebegrænsende aftale, hvis den reelt eller potentielt har en skadelig virkning for salget af biler eller finansiering/forsikring eller for begge dele.
Kombinationssalg
Indtager man en dominerende stilling på markedet, er det efter konkurrenceloven forbudt, at stille som vilkår for indgåelse af en aftale, at modparten godkender tillægsydelser, som efter deres natur eller ifølge handelssædvane ikke hører naturligt sammen med den vare eller ydelse, der købes.
Det er ikke i sig selv nogen forbrydelse at have en dominerende stilling på markedet, men hvis man misbruger denne magtposition, kan det være ulovligt.
Kombinationssalg forekommer i mange forskellige former. Eksempelvis kan et kombinationssalg være ulovligt, hvis køber forpligtes til at anvende et sekundært produkt fra den dominerende virksomhed og forhindres i at erhverve sig et tilsvarende produkt fra anden leverandør.
Et eksempel kunne efter omstændighederne være, hvis levering af en produktlicens er betinget af et samtidigt køb af rådgivning, som ikke har relation til produktet. Det kunne afhængig af forholdene også være, hvis levering af nye biler betinges af samtidig køb af computer-hardware, som forhandleren ellers kan købe hos andre leverandører.
Ved vurderingen af, om et kombinationssalg er forbudt, ser man bl.a. på, om det er umiddelbart nødvendigt for at sikre sig kundernes loyalitet og sit forretningsgrundlag, at varer og tjenesteydelser kun kan købes sammen.
Eller sagt på en anden måde; om der er en objektiv eller rimelig begrundelse for at binde to produkttyper sammen.
Sammenkædning
Sammenkædning af ydelser og produkter er ikke et ukendt fænomen i branchens forhandlerkontrakter og anvendes i stigende grad.
Igen er sammenkædning af ydelser og produkter ikke i sig selv en forbrydelse. Men hvis sammenkædningen er egnet til at påvirke konkurrencen negativt, kan det være en ulovlig aftale også selv om der ikke er tale om en dominerende stilling på markedet.
Man kan også tale om, at der sniger sig forskellige former for incitamentsstrukturer, der skal fremme forhandlernes formidling af bestemte finansieringer, forsikringer eller andre tillægsydelser, ind i forhandlerkontrakterne.
Det kan ikke udelukkes, at markedet for forsikringer, finansiering og andre ydelser kan påvirkes af sådanne konstruktioner. Det kan i hvert fald potentielt afskærme markedet for finansiering og forsikring af nye biler for andre udbydere af finansiering og forsikring.
EUs gruppefritagelse
Man kan så spørge, om forhandlerkontrakterne qua EU-gruppefritagelsen ikke netop er fritaget fra forbuddet mod konkurrencebegrænsende aftaler.
Her skal man dog være opmærksom på, at forhandlerkontrakterne for det første skal udformes inden for gruppefritagelsens rammer. Dertil kommer, at fritagelsen kun dækker markedsandele under 30 pct. af det relevante marked, og at nogle bilimportører på f.eks. markedet for små biler risikerer at overskride denne grænse.
Falder man uden for EU-gruppefritagelsen skal man have en individuel fritagelse fra EU-traktatens bestemmelser, hvilket vil være endog meget vanskeligt at opnå.
God erhvervsskik
Ud over det konkurrenceretlige aspekt skal man, når man arbejder med incitamentsstrukturer, også lige kigge over i markedsføringslovens regler om præmiering.
Det er ikke selve præmieringen, der er i strid med markedsføringsloven, men derimod kan en sådan ordning efter omstændighederne være i strid med god erhvervsskik, hvis køberen af produktet ikke er bekendt med, at der foreligger et sådant samarbejde.
Selv om sammenkædning af betalingsvilkår og formidling af finansiering ikke udgør forhandlerpræmiering i gængs forstand, kan en sådan ordning stride mod god erhvervsskik.
Hvis ordningen er skjult for køber, er der ligesom ved ulovlig forhandlerpræmiering risiko for, at præmieringen kan få en uheldig indflydelse på betjeningen af kunderne. En sådan ordning kan derfor være i strid med markedsføringslovens § 4 om god erhvervsskik.
Når bundling er et problem
Endnu en gang kredses der i ugens juridiske indsprøjtning om indholdet af kontrakter og aftaler i branchen. Denne gang stilles der ind på kombinationssalg og sammenkædning af ydelser og produkter.