PRIS-GUIDE Bilsalget i Danmark har i det seneste årti været udviklet sig positivt, og i 2018 blev der solgt over en halv million biler.
Til trods for de gode tider i bilbranchen, så vil et nyt nordjysk start-up-firma gøre det nemmere for forbrugerne at erhverve sig nye og brugte biler.
Virksomheden hedder Carshopper, og planen er at gøre det nemt for danskerne at gennemskue, hvor den bedste pris på deres ønskebil findes.
- I stedet for de utallige ture til forhandlerne skal forbrugeren blot indtaste den bil de ønsker på www.carshopper.dk, hvorefter bilen bliver sat i udbud blandt de forhandlere, der har denne bil på lager. Når den bedste pris er fundet, så bliver forbrugeren informeret om hvor den kan købes, forklarer stifter og medejer, Lasse Overgaard Nielsen.
Om årsagen til hvorfor han valgte at starte Carshopper siger han:
- Jeg kunne se, at der var et hul i markedet. Bilkøberne står over for en af deres største investeringer og endda i et relativt komplekst produkt. Derfor var der behov for en uvildig ydelse, der gør forhandlingsprocessen nem og overskuelig for bilkøberne, ligesom kun de dygtigste forhandlere får lov at være med om buddet.
50 bilforhandlere
I sin nuværende form og koncept har Carshopper været i gang i lidt over et halvt år og har i den periode fået et netværk på mere end 50 forhandlere med godt 150 sælgere, fordelt på de mest solgte bilmærker.
- Vi oplever dog en kontinuerlig interesse fra nye forhandlere og har derfor en konstant tilgang af nye sælgere. Vi har siden december måned formidlet mere end 100 handler om måneden, oplyser Lasse Overgaard Nielsen til Motor-magasinet.
Uden geografisk begrænsning
Selv om at initiativet klart er tiltænkt til at gøre det nemmere for forbrugeren, så mener Lasse Overgaard Nielsen, at det også kan være til stor gavn for den enkelte forhandler:
- De dygtige forhandlere, der bliver en del af Carshopper netværket, får en mulighed for at have lavere liggetider på deres lagervarer, fordi vi leverer købeklare kunder direkte til deres skrivebord. De kan sælge lige så nemt, som forbrugeren kan købe, og samtidig fjerner vi den geografiske begrænsning, som gør, at de ikke udelukkende er afhængige af deres opland, siger han.
Ny investor
Ambitionerne er store hos Carshopper, og det blev yderligere understreget, da virksomheden fik ny investor i form af Henrik Østergaard, som blandt andet er kendt for at være medstifter af online-successen Just Eat, der revolutionerede take-away markedet.
Glad for salgsværktøj
Hos en af de bilforhandlere, der bruger Carshopper, siger Christian Busk, indehaver af Citroën Faxe og Næstved - Arne Busk Automobiler:
- Vi har været glade for at bruge Carshoppers salgsværktøj, som har været en nem måde at nå kunder, vi normalt ikke ville komme kontakt med. Det giver mine sælgere en endnu bedre mulighed for at nå deres budget.
Nyt koncept vil ændre måden danskerne køber bil på
Carshopper har fået et netværk på godt 50 bilforhandlere.