DEBAT Under overskriften "Godt at lukke selvanmelderordningen" fremkommer indehaver Henrik Sørensen fra BMW-specialisten Koed med nogle synspunkter vi i Dansk Bilbrancheråd ikke er helt enige i.
Dog er vi grundlæggende enige i, at der åbenbart er aktører, der misbruger selvanmelderordningen i en grad, så det politiske system ikke ser andre udveje end at droppe ordningen, indtil videre i hvert fald kun for så vidt angår eksport-delen. Det er ærgerligt, for selvanmelderordingen i sig selv fejler intet.
Den sparer både det offentlige og vores bilvirksomheder for en masse bøvl, besvær og bureaukrati, men under den præmis, at der er for mange, der misbruger ordningen, og Skat som relevant myndighed stort set ikke fører kontrol med tingene, ja, så har en ordning, der i høj grad hviler på ærlighed, svære kår.
Ordningen udspringer sig i øvrigt af krav fra EU, så slippe for den, kan branchen ikke. Det nye er, når engang det kommer, at alle biler, der eksporteres, skal omkring Motorstyrelsen for en ensartet og realistisk vurdering, men mon så ikke tallene for biler, der eksporteres, falder drastisk, og så har Henrik Søren ret, det vil alt andet lige give flere biler på autoværkstederne.
DR har æren
Dernæst til de, der har æren for at råbe vagt i gevær. Her tager Henrik Sørensen fejl. Det er IKKE politikerne, der har æren, eller sågar har taget initiativet. Der er dels Danmarks Radio (DR), der med deres udsendelse "Kontanten" i efteråret afdækkede den snyd, der efter udsendelsens opfattelse forgik med gamle Saab-biler. Dernæst er det Rigsrevisorerne, der barslede med en rapport på området, med en forventet udgivelse ultimo 2018, primo 2019.
Kritikken af selvanmelder ordningen fra Rigsrevisorernes side var sønderlemmende, men dette budskab druknede desværre i medierne på grund af sager som sagen omkring hvidvask i Danske Bank, drab på en ambassade, samt den såkaldte Britta Nielsen - svindelsag, der desværre på tidspunktet løb med hele "dagsordenen". Men med de skarpe konklusioner fra Rigsrevisorernes rapport kom oppositionen også stærkt på banen anført af SF, Enhedslisten og DF.
Nu havde skatteminister Karsten Lauritsen, hårdt presset, ikke andet valg end at igangsætte en proces, der skulle føre til en ændring, og status her er, at vi nu afventer en egentlig lovændring.
Forslæbende minister
I Dansk Bilbrancheråd har vi siden 2015 målrettet arbejdet på at påpege de uregelmæssigheder og uhensigtsmæssigheder, der er tale om, når det handler om bilbeskatning i alle dens afskygninger, men indrømmet, vi har haft store vanskeligheder med at slå igennem på den politiske bane.
Efter Dansk Bilbrancheråd gennem adskillige år påpegede den skæve og unfair konkurrence hele leasing-cirkusset afstedkom over for Skat og politikerne, var det først da Dansk Bilbrancheråd allierede sig med Jyllands-Postens gravergruppe anført af journalist Niels Sandøe, at der for alvor kom skred i tingene via en række kritiske artikler i avisen.
Det førte heldigvis til, at vi fik strammet op på leasingområdet med L4 i efteråret 2017. Om L4 har ført til det ønskelige resultat tvivler vi på i Dansk Bilbrancheråd. Forligspartierne bag L4 aftalte i 2017, at loven skulle til eftersyn efter 1 år for at bedømme, om loven har haft den ønskede effekt, og det år er gået nu. I Dansk Bilbrancheråd har vi presset på for at få "eftersynet" sat på skinner, men intet sker der.
Konklusionen er, at skatteministeren er ekstrem fodslæbende, når det handler om at lukke skatte huller i bilbeskatningen. Årsagen hertil er indtil videre ukendt.
Erik S. Rasmussen,
Direktør, Dansk Bilbrancheråd
DEBAT: Ærlighed har svære kår
Skatteministeren er ekstrem fodslæbende, når det handler om at lukke skatte huller i bilbeskatningen, skriver Dansk Bilbrancheråd som svar på sidste uges debatindlæg.