23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Gnidningsfrit lakskifte hos Danmarks største autolakerer

Pierre.dk er kommet glat igennem en stor omstilling til Nexa Autocolor i 50 nordiske og tyske afdelinger med digital lagerstyring.

OPTIMERING Samtlige lakværksteder under pierre.dk-koncernen har fået implementeret ny lak-samarbejdspartner. Det har været en ekstremt udfordrende opgave, idet omstillingen er gennemført på mere end 50 adresser i Danmark, Sverige og Tyskland. I dag er det således Nexa Autocolor, som leverer paint og non paint til pierre.dk Autolakering A/S.

Samtidig med at pierre.dk-koncernen løbende over især de seneste ti år har ekspanderet voldsomt i de tre lande, har virksomheden hele vejen igennem haft fokus på at optimere de mange forskellige processer, som udgør rygraden i koncernen.

En af pierre.dk’s helt store forcer har altid været at styre koncernen fra centralt hold, så samtlige værksteder og medarbejdere løber i samme retning.

Smertefri omstilling

- Det er naturligvis et større indgreb, når vi vælger at skifte lak-leverandør. Det er jo det helt essentielle produkt hos os, så det har været en tids- og ressourcemæssig krævende proces. Men det er heldigvis gået ganske smertefrit, idet pierre.dk og Nexa’s dygtige og engagerede teams har ydet en fantastisk indsats og gennemført et forbilledligt samarbejde på tværs af tre lande, fortæller Bo Jacobsen, der er administrerende direktør hos pierre.dk Autolakering A/S. Han er også meget tilfreds med den effektive, engagerede og professionelle tilgang, som lak-leverandøren PPG har bidraget med gennem hele forløbet.

Reelt har man brugt det seneste år på at gennemføre omstillingen i de respektive afdelinger, hvor man har taget det ene lakværksted efter det andet. Men forud for den store logistiske omstilling er der også brugt masser af energi på planlægning.

Efter et stringent koncept

- Processen har varet meget længere end selve de enkelte konverteringer, men det er altså også en stor koncern, som vi har med at gøre, siger Torben Beck, der er business director hos PPG Automotive Refinish, der producerer Nexa Autocolor.

Han har kun ros til overs for den måde, som ledelsen hos pierre.dk Autolakering A/S har håndteret hele processen, der bedst kan sammenlignes med et enormt puslespil med et næsten uoverskueligt stort antal brikker.

Minutiøs og detaljeret plan

Hos pierre.dk Autolakering A/S er det produktionsdirektør Stefan Hansen og teknisk controller Dan Jæger, der har haft fingeren på pulsen i forhold til implementeringen i de enkelte pierre.dk-afdelinger.

- Selvfølgelig har det været en stor opgave at skifte rundt. Vi har brugt en uge hvert sted på at pille det gamle lager og anlæg ned om mandagen, bygge det nye op om tirsdagen og derefter få det ordentligt implementeret, fortæller Dan Jæger.

Løber aldrig tør

Med Nexa Autocolor har pierre.dk-koncernen ifølge ham fået et godt og effektivt produkt.

- Vi har simpelthen mulighed for at optimere processerne yderligere, blandt andet fordi produkterne har en kortere tørretid. Det er med til at gøre håndteringen mere effektiv, og det er naturligvis en fordel. Desuden har vi nu fået en ny måde at styre vores lager på, og det har også flere fordele, påpeger Dan Jæger.

pierre.dk har blandt andet fået mulighed for at have en mindre lagerbeholdning, fordi styringen er blevet markant optimeret via den nye leverandør.

- Fra tidligere mere manuel styring er det i dag lidt ligesom i et supermarked med scanning. Hvis systemet bruges rigtigt, så løber vi aldrig tør for et produkt, for det bliver automatisk bestilt. Tidligere havde vi måske tre eller fire forskellige slags hærder, og nu har vi maksimalt to. Det er altså også noget, som vi kan mærke, når vi nu har over 50 værksteder, fortæller Dan Jæger. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.176|instance-web01