DIESELGATE Over 300.000 tyske ejere af dieselbiler sagsøger Volkswagen for manipulation med NOx-udledning, skriver netmediet Clean Energy Wire med henvisning til Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Det sker som et gruppesøgsmål, som det tyske parlament har banet vejen for gennem en hastelov, så krav mod VW ikke falder for forældelsesfristen.
Retssagen anlægges ved en domstol i Braunschweig af forbrugerorganisationen VZBV i samarbejde med bilistorganisationen ADAC.
Kravet om erstatning gælder Euro 5 eller Euro 6-biler fra Volkswagen, Audi, Seat og Skoda med en dieselmotor med den interne fabrikatbetegnelse EA189. Den er udstyret med en uautoriseret nedlukningsenhed (snydechip) og derfor genstand for en officiel tilbagekaldelse.
Bilejerne kan tilslutte sig gruppesøgsmålet uden omkostninger.
Dansk aftale om fri opdatering
Herhjemme har FDM fravalgt et tilsvarende retsopgør. Det skyldes tre forhold.
For det første har VW foretaget udskiftning af software. For det andet har importøren ikke slået på lavere NOx-udledning i markedsføringen af de manipulerede biler. For det tredje har bilejerne ikke oplevet værditab.
- Da det blev klart, at der også var handlet biler i Danmark med illegal software, tog vi kontakt til folkevognsimportøren SMC og havde nogle konstruktive drøftelser. Det blev en obligatorisk ordning med opdatering af softwaren med færrest mulige gener for bilejerne, siger afdelingschef Torben Kudsk, FDM.
FDM udtog biler, der blev testet på rullefelter før og efter opdatering. Desuden har FDM’s søsterorganisationer i Tyskland, Østrig, Schweiz og Holland foretaget mere avancerede test med bl.a. måling af røggas.
- De har langtidstestet biler før og efter opdatering, og man kan ikke påpege signifikante ændringer i brændstofforbruget. De negative ændringer holder sig inden for måletolerancen og usikkerheden ved, at man aldrig kan køre to ture helt ens, fremhæver Torben Kudsk.
Ingen vildledning om NOx-udledning
Det kostede tyske bilproducenter dyrt i USA, at lavere NOx-udledning blev brugt i markedsføringen. Der er modsat situationen herhjemme, understreger Torben Kudsk.
- Ingen forbruger i Danmark er blevet bildt ind, at disse biler havde en særlig lav NOx-udledning. De blev markedsført som den første generation dieselbiler med obligatorisk partikel- og sodfilter. Ingen snakkede om NOx, da de biler kom på markedet.
- Der er selvfølgelig en generel forventning om, at en bil overholder EU-lovgivningen, men den lovgivning om typegodkendelse var meget uklar på det tidspunkt.
- Der har bl.a. været et termovindue, hvor bilproducenterne kunne regulere bilens luftrensningsudstyr, så det fungerede på en måde under visse kørselsforhold og ikke fungerede under andre forhold.
Uklar EU-lovgivning
- I erkendelse af uklar EU-lovgivning, og da man fandt en pragmatisk løsning i Danmark, hvor bilisterne blev holdt skadesløse med en opdatering, så bilen ikke forurener for meget, har vi ikke seriøst overvejet at køre en retssag, siger Torben Kudsk.
Det store flertal har heller ikke lidt et værditab, efter udbedringen og eventuel udskiftning af dele per kulance.
- Det er vores indtryk, at importøren har gjort rigtig meget for at afhjælpe disse problemer.
EGR-ventiler udskiftes
I den danske ordning indgår, at EGR-ventiler og andet ville blive skiftet per kulance, hvis de ikke fungerede tilfredsstillende efter opdateringen.
EGR står for Exhaust Gas Recirculation, dvs. noget af udstødningsgassen føres tilbage til indsugningen og forbrændes igen. Fordelen ved EGR er lavere forurening og hurtigere opvarmning efter koldstart.
Imidlertid arbejder EGR-ventilen hårdere efter opdateringen og kan blive så tilsodet, at det fører til dårlig motorgang.
Opdateringen sletter eventuel chiptuning, men det vil Torben Kudsk ikke laste importøren for, da chiptuning som udgangspunkt er ulovlig.
300.000 tyskere sagsøger VW
Ingen erstatningssag i Danmark. FDM er tilfreds med aftalen om opdatering af software og udskiftning