23948sdkhjf

Helårsdækkene vinder frem

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Flere og flere tilbyder den nye varebil med helårs- eller vinterdæk. Samtidig lancerer flere og flere dækmærket ét dæk til alle årstiderne.

PÅ GULE PLADER Tidligere blev alle nye varebiler leveret med "almindelige" dæk, hvis vi nu skal bruge trafikstyrelsens benævnelse for sommerdæk.

Men de seneste år er det blevet muligt, i hvert fald for nogle bilmærkers vedkommende, at bestille den nye gulpladebil med enten helårs- eller vinterdæk. Altså dæk, der er M+S mærkede (vinter- og terrændæk i lovens forstand) og senest tillige dæk mærket med "snefnugsymbol".



En række dækproducenter producerer egentlige helårsdæk til varebiler, men mange kunder ønsker et dæk, der er yderligere lidt grovere for at klare mosten på en byggeplads. Det gælder også om sommeren, hvor der kan være vådt og mudret, hvorfor et traditionelt sommerdæk kan have vanskeligt ved at løse opgaven.

Men denne type dæk er man så også garderet imod "rigtigt" vintervejr langt bedre end ved helårsdæk.

Endnu har ingen uvildig organisation som f.eks. tyske ADAC gennemført sammenlignende test af helårsdæk specielt til vare- og kassebiler. Uden direkte at kunne sammenligne et helårsdæk fra producent A op mod et dæk fra producent B, kan man konstatere disse forskelligheder mellem sommerdæk på den ene side og helårs- og vinterdæk på den anden:

På glat vej: Helårs- og vinterdæk står markant bedre fast på glat vej end sommerdæk. Det gælder både bremse- og undvigeevne.

Læs også: Genan går frem i skyggen af landsretssag

På tør vej: Her er der ikke de helt store forskelle, men de blødere helårs- og vinterdæk kommer med advarsel om udskridning tidligere end sommerdæk. Alt i alt opfører helårs- og sommerdæk mere godmodigt end sommerdæk.

På mudder og i pløre: Helårs- og vinterdæk står afgørende bedre fast end sommerdæk (større fremkommelighed.)

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Corona og konsekvenserne
Coronakrisen sender salget af biler i bakgear

Plus

Corona og konsekvenserne
De første afskedigelser har ramt brugtvognsforhandlerne

De første - lige nu kun få - afskedigelser, har ramt brugtvogns-forhandlerne, men indtil nu er ingen forretningerne lukket, siger direktør Karl-Ove Pedersen, DBFU

Plus

Corona og konsekvenserne
Corona-opråb fra fire værkstedskæder

Plus

Corona og konsekvenserne
Mekaniker holder Nyborg kørende

Simon Jørgensen, AutoMester i Nyborg, har vendt nedtur og fyringer til optur og masser af travlhed.

Plus

Corona og konsekvenserne
Danmark kan "genåbne" efter påsken

Danmark kan påbegynde en gradvis genåbning efter påske. Det siger statsminister Mette Frederiksen (S) på et pressemøde mandag kl. 17.30 i Spejlsalen.

Nyhedsbrev

8.377 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv
Plus

Autogenbrugsdirektør stopper

Efter ti år som direktør i Dansk Autogenbrug fratræder Børge Madsen til juli.

Plus

Mekonomens hjemmeside lagt ned

Grossist udsat for data-overtrædelser. De er begrænset til forretningsområdet Meca/Mekonomen i Sverige og Norge og berører ikke selskabets øvrige tre forretningsområder.

Datter og brødre i spidsen hos Fasterholdt

Shell i Billund og Fasterholdt Biler fejrer 50-års jubilæum den 1. april. Markering er udskudt.

Tyske ZF opkøber Wabco

Corona og konsekvenserne
Strandede danskere får lov at køre hjem i udenlandske biler

Plus

Corona og konsekvenserne
Interdan sender de første hjem

Cirka 50 medarbejdere er sendt midlertidigt hjem med løn til forventeligt den 30. april, oplyser Interdans CEO, Kenneth Hansen. Foreløbig ingen nedlukninger, pointerer han.

Plus

Klassisk Alfa får en kulfiberkrop

Corona og konsekvenserne
Ford lover at have 50.000 respiratorer klar om 100 dage

Plus

Corona og konsekvenserne
Opdateret: Nu rammes Semler af corona-krisen

Opdateret: Ulrik Drejsig, CEO for Semler Mobility med bl.a. Volkswagen, Audi og Skoda bekræfter et markant fald i aktiviteten på salgssiden, men supplerer med, at der til gengæld foreløbig er god aktivitet på forhandlernes værksteder.

Plus

Corona og konsekvenserne
Juridiske corona-guide: Få styr på hjemsendelser, fyringer etc.

Få styr på reglerne for hjemsendelse, fyring, arbejdsfordeling og lønkompensation.

Plus

Rekordstort antal bilklager

I 2019 modtog Ankenævn for biler 681 klager - det største antal nogensinde. Forbrugerne fik medhold i godt 40 procent af sagerne.

Plus

Corona og konsekvenserne
Midt i en coronatid glæder dækfolket sig til sommerskiftet

I dækbranchen har corona endnu ikke resulteret i fyringer eller lukninger - og lige nu ser vi frem til efter påske, da det plejer at være højsæson for dækskiftet, siger formand Jannick Ditlevsen.

Plus

Især Sjælland vil mangle autolakerere

Et historisk lavt antal unge har søgt lakuddannelsen, og kun hver tredje lakelev på College 360 har praktikaftaler øst for Storebælt. Nyt tiltag skal trække mekanikere til lakuddannelsen.

Plus

Corona og konsekvenserne
Ford, Airbus og Formel 1-teams producerer respiratorer

Storbritannien har 8000 respiratorer, men har brug for 30.000. Flere virksomheder er derfor sat i sving.

11

Statsminister overvejer gradvis genåbning efter påske

Plus

Den danske bilpark bliver stadigt yngre

Varevogne i fokus hos udlejningsgigant

Corona og konsekvenserne
Coronavirus kan koste over 100.000 job i Tysklands bilindustri

Dalende tysk bilsalg, der forstærkes af coronakrisen, kan koste hundredtusinder af job, mener forsker.

Plus

Elever afprøvede lysende ny UV-teknik

Glasurit introducerer UV-håndlamper og en ny og unik hurtigtørrende spartel til småskader, der tørrer på 1-2 minutter. College 360 viste teknikken til unge lærlinge.

Motor-magasinets udgiverselskab planlægger nye medier

Corona og konsekvenserne
Trump beordrer bilgigant til at fremstille respiratorer

Plus

Ny direktør for Cars

Plus

Direktørskifte hos Mercedes-Benz Danmark

Ny chef for Nordania Leasing

Plus

Lakken taler med selvkørende biler

1

UGENS LEDER - ...med en opfordring til vores branche

Plus 1

Skadesregister drøftet på nordisk møde

Ny klarlak tørrer hurtigt ved få grader

Corona og konsekvenserne
Corona-konsekvenser i noter

Corona og konsekvenserne
Formel 1 vil droppe op til syv grandprixer i 2020

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

SsangYong Musso Sports II Fast anhængertræk fast

Sådan arbejder du hjemmefra uden besvær

Flådestyring og fra SmartVan - Tips og gode råd

Ikke en aprilsnar: Gratis at annoncere fabriksnye biler

Løwener overtager importen af MAHA og Hofmann

Forfalskade tændrør!

BMW vil satse på brint

Skal vi linke op på LinkedIn?

Fremtidsscenariet for reservedelsgrossister

Hold afstand – bare ikke når det gælder dialog og ledelse

Eibach, Bilstein, Lowtec undervogne!

Slangeopruller 3/8" 20 MTR. fra AJ - Engros A/S

Værkstedsvogn (2 delt) 6 skuffer

Hvornår skal min bil til syn? Her er de vigtigste tips

Undervogne fra Lowtec!

Service og vedligehold på ventilationsanlæg.

Audi A6 Allroad er bilernes svar på en schweizerkniv

Hyundai i30 Fastback N-Line (type PDEN) 06/’17

Skal du have et mobilt laboratorium?

Nye ansigter hos bott

Trolley 3 delt incl. værktøjspakke (78 dele)

Hvad siger DENIOS til Covid-19?

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

DS3 Crossback – Avantgarde på godt og ondt

Send til en kollega

0.312