BEDRAG Bilbranchen var mandag den 1. oktober indkaldt til møde i Skatteministeriet til det, skatteminister Karsten Lauritzen (V) har betegnet som "en kammeratlig samtale".
Anledningen var den omfattende svindel med eksportgodtgørelsen, som DR’s forbrugerprogram Kontant afslørede i programmet "Bedrag med brugte biler".
Her kom det frem, at brodne kar i branchen har svindlet staten for millioner af kroner ved hjælp af den såkaldte selvanmelder-ordning, hvor eksportørerne selv fastsætter værdien af de biler, de eksporterer til udlandet.
Flere eksportører udnytter den tillidsbaserede ordning og sætter bilernes værdi kunstigt højt, så de på den måde får udbetalt en tilsvarende høj eksportgodtgørelse.
Afsløringen fik ministeren til at indkalde branchen til en snak om den nuværende ordning.
- Jeg har sagt til dem, at hvis man ikke kommer svindlen på området til livs, så beslutter vi politikere, at så skal man ikke have selvanmelder-ordningen. Det vil være til skade for deres forretning såvel som det danske samfund, siger Karsten Lauritzen til Kontant.
Ifølge ministeren mødte hans udmelding på mødet forståelse i branchen.
- Jeg oplever, at den lovlige del af branchen gerne vil spille med. Det er en fornuftig måde at komme videre på, for de har et detail- og hverdagskendskab til dem, der svindler, og de har også en interesse i, at svindlen bliver opdaget, siger Karsten Lauritzen.
Lovforslag på vej
På mødet bad han desuden den etablerede branche komme med idéer og forslag til, hvordan man kommer svindlen til livs, og flere af de indbudte organisationer efterlyste klarere regler og strengere krav til den dokumentation, der ligger til grund for vurderingen af bilerne.
Selv har ministeren bebudet en række stramninger på området, skrappere kontrol og mulighed for at smide svindlere ud af ordningen eller nægte firmaer adgang til den.
Advarede for ti år siden
En af branchens deltagere på mødet med ministeren i mandags var direktør for Dansk Bilbrancheråd, Erik S. Rasmussen, og han er ikke imponeret over ministerens udlægning af sagen.
- Allerede i 2008, da man indførte selvanmelder-ordningen, advarede vi imod, at man åbnede en ladeport for svindel, men det blev der ikke lyttet til. I årene op til leasing-indgrebet for et år siden tiggede og bad vi ministeren om et indgreb i leasing-cirkusset, men også der oplevede vi en vis tilbageholdenhed fra ministren. Der skulle hjælp fra Jyllands-Postens afdækning og pres fra oppositionen til, førend der kom et indgreb, siger Erik S. Rasmussen til Motor-magasinet.
Orden i eget hus
- Det ærgrer os, og denne gang skulle der altså en hjælpende hånd fra DR’s Kontant til, førend der sker noget. For vi ønsker naturligvis at bringe orden i eget hus, både når det gælder leasing og selvanmelder-ordning, tilføjer han.
- Det gør vi af to årsager: For det første for at få fair konkurrence, så alle behandles lige, og for det andet for at værne om branchens image, så vi ikke belastes af svindel-sager.
Eftersender katalog
- Vi har også spurgt vores medlemmer, hvordan de oplevelser selvanmelder-ordningen og har fået at vide, at den ikke fungerer fair. Nogen knokler fra tidligt til sent og bruger ordningen seriøst, mens brodne kar alt for let kan svindle endog for meget store beløb. Vi har nu aftalt med minister og embedsmænd, at vi eftersender vores katalog med forslag til værktøjer, der kan gøre ordningen mere fair. Vi ønsker nemlig ikke ordningen afskaffet - der er mange administrative fordele - men vi ønsker en opstramning og mere kontrol, udtaler Erik S. Rasmussen.
- Vi er sikre på, at vi får en justering af ordningen, og det er helt afgørende, tilføjer han.
Branchen uimponeret over skatteminister
Den svindelramte selvanmelder-ordning for eksport af biler står til opstramning. Det er på høje tid, mener Erik S. Rasmussen, DBR.