Aston Martin vil på børsen
Det kendte og ikoniske bilmærke Aston Martin vil børsnoteres på Londons børs til en værdiansættelse på fem milliarder pund - 41 milliarder kroner. Det skriver The Guardian. Avisen fortæller, at Aston Martin satser på at øge produktionen af biler til 14.000 om året, i takt med at efterspørgslen fra rige bilentusiaster i blandt andet Asien stiger. Sidste år producerede Aston Martin 5098 biler, der højeste antal i et lille årti. Samtidigt venter Aston Martin et milliardunderskud i 2016 til et overskud på 87 millioner pund før skat.
Peugeot løb tør for gearkasser
Den franske bilproducent måtte forleden bremse op på sit produktionsanlæg i Sochaux, hvor Peugeot 308 fremstilles. Årsagen var slet og ret, at man er løbet tør for 6-trins, manuelle gearkasser, som sidder i den populære bil i C-segmentet. Det ikke-eksisterende lager skyldes en kraftig nedgang i produktionstempoet hen over sommeren.
Ambitiøs CO2-plan i EU for biler
Europa-Parlamentets miljøudvalg vedtog mandag en markant reduktion af CO2 fra biler: 45 procent i 2030 i forhold 2020. Dermed lander parlamentet på et langt mere ambitiøst mål end EU-Kommissionens udspil, som lød på 30 procents reduktion i 2030, skriver ritzau. Nu venter et tovtrækkeri mellem EU-Parlamentet og medlemslandene om at forhandle et endeligt reduktionskrav. De europæiske bilproducenters brancheforening (ACEA) har, ifølge nyhedsmediet Politico, advaret om, at et højt reduktionsmål vil koste arbejdspladser. Dansk Elbil Alliance mener, at udspillet betyder, at der bliver solgt flere millioner ekstra elbiler i 2030.
Derfor bruger Toyota penge på Uber
Hvis der nogensinde skal selvkørende biler på vejene, skal producenter, app-udbydere og andre virksomheder arbejde sammen. Der har Toyota besluttet at investere omkring 3,7 mia. kr. på Uber, den i Danmark bandlyste taxitjeneste baseret på privatpersoner. Foruden at dykke ned i teknologien skal de to virksomheder se på, hvordan også mobilitetsløsninger kan bygges.
Dyson bygger bil-testcenter
Spekulationerne har været i gang længe, og nu puster Dyson selv til bålet. Virksomheden, der er bedst kendt for sine støvsugere, har købt en nedlagt landingsbane i England og har planer om at bygge nyt testcenter for elbiler for op mod 1,6 mia. kr. Foruden et højmoderne testcenter skal det tilføre en 17 kilometer lang teststrækning. Det skriver flere britiske medier og flere steder anslås det, at Dyson kan have en bil eller teknologi på markedet allerede i 2020. Uanset hvad betegner Dyson det selv som en investering i højteknologiske job i Storbritannien, der jo som bekendt er fortid i EU.
Update: De vigtigste branchenyheder fra udlandet
Kom med rundt i krogene i den udenlandske autobranche. Nyt fra både Aston Martin og Peugeot, samt skrapt EU-udspil om CO2 reduktion.