23948sdkhjf

Lærer vi nogensinde at sige WLTP?

Motor-magasinets chefredaktør hilser den nye norm for måling af bilerens brændstofforbrug velkommen - de er med til at forbedre autobranchens troværdighed, påpeger han.

LEDER BORTSET FRA, at det er blevet noget bøvl med alle de bogstaver, NEDC og WLTP, jubler jeg over de nye beregningsmetoder for bilers forbrug.

Når den tungevridende forkortelse WLTP kører for alvor, er der kun lutter fordele ved den nye forbrugsnorm. Den nye norm udtrykker nemlig i langt højere grad end den gamle, hvor meget brændstof og CO2 bilerne rent faktisk bruger og udleder.

Derfor vil der være langt færre kunder i butikken, der stiller sig tvivlende overfor om den nye bil nu vitterligt kan gå 25 på literen. Og der vil være langt værre kunder på værkstedet, der beklager sig over, at "min nye bil, I lige har solgt mig, slet ikke går 25 på literen, som I sagde."

Men husk nu alligevel to pointer:

1) En bils vitterlige forbrug er altid som i immer und immer et resultat af hvordan speederen bruges.

2) Biler målt efter den nye norm, bruger hverken mere eller mindre brændstof; de bruger præcist det samme, man måler bare på en anden måde.

Så derfor: Velkommen til den nye forbrugsnorm, der gør alt lettere for branchen, og fordi den øger den samlede branchens troværdighed. Hvilket vi jo godt kan have brug for ...



Men alligevel har branchen udsigt til nogle irriterende måneder. I en periode er begge normer gældende, hvilket kan blive vanskeligt nok i sig selv. Dernæst er omregningsformlerne fra den gamle til den nye norm urimeligt indviklede.



PS: Kan du i øvrigt huske hvad forkortelserne er, og hvad de står for? Ellers er der hjælp lige her:

WLTP er forkortelsen for "Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure".

NEDC er forkortelsen for "New European Driving Cycle". Og det er jo meget pudsigt, for ny er den jo ikke er længere.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.547