23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

"Se Mor, helt uden hænder!"

Du kan sikkert huske udtrykket, fra første gang du cyklede "uden hænder?" Det gælder faktisk igen; mød en Audi, der kan kører ind i, gennem og ud fra en rundkørsel helt af sig selv. Virkelighed i bildanmark 2018.

TEKNOLOGI Førerløse biler. Førerløse biler op og ned ad stolpe. De er lige om hjørnet. Ser du for dig, at du glider lydløst gennem landskabet med øjnene rettet mod en film på skærmen. Eller måske at du tager Helsingørmotorvejen ind, mens du svarer på mails? Og lige bestiller en flyrejse til efterårsferien?



Det er jo fremtiden. Om end ikke mindst BMW den seneste uge har manet ro på, altså førerløse biler i den forstand, at de kører h e l t af sig selv hvor som helst er langt væk. Måske kommer de slet ikke.



Men hvor er vi med den førerløse bil lige her og nu, uge 35, 2018 i Danmark.



En af de biler, der kan mest af alle er denne lækkergrå Audi A5 Cabriolet med Audis system kaldet Assistentpakke Tour.



Hør hvad den kan, Audi A5 uden tag, men med Assistent Tour:



Først det vildeste: Bilen kan selv køre frem mod en rundkørsel. Fødderne væk fra pedalerne - hænderne væk fra rattet. Hastigheden er 80 km/t. Audien ser selv rundkørslen, Kører frem. Og nu begynder magien.



Audien bremser af sig selv ned i fart.



Audien drejer af sig selv ind i rundkørslen.



Audien finder selv radius og kører igennem.



Audien drejer af sig selv ud.



Audien accelerer af sig selv op til 80 igen.



... og vel at mærke kører bilen ikke overdrevet langsomt ind, igennem eller ud igen. Ingen farmorfart her - bare fornuftig trafikfart.



Audien kan meget andet



Auci A5 Cab har en almindelig adaptiv fartpilot, så den kan følge en bil, bremse ned, accelerere op igen. Det system er der mange, der har.



Men hvad netop denne gør bedre end de fleste er dens mildhed, den bremser og accelererer med. Og i endnu højere grad, dens evne til at se en bil flette ind foran og konstatere den forankørende, når man skifter vognbane. Det er ellers præcist hér, mange systemer giver en "hakkende" kørsel - først for hård og ofte for sen opbremsning, og dernæst for hård acceleration.



Mens Audien - den slet og ret følger bedre med i trafikken end de fleste andre systemer, hvorfor kørslen er blødere og derfor igen mere tryghedsskabende.



Dernæst kan Audien selv bremse passende ned og følge f.eks. en motorvejsafkørsel. Klart kan den det; det svarer jo til dens evne til at kunne køre selv i en rundkørsel.



Og endelig: Bilen læser selv hastighedsskiltene, sætter altså selv farten ned fra 110 km/t til typisk 80 km/t ved vejarbejde. Og accelerer atter op til 110, når vejarbejdet er slut.



Lyder det fremtidsagtigt. Det er nutidsagtigt. Der er virkelighed i en Audi med Assistent Tour.



Men her er grænsen



Audien læser ikke altid skiltene rigtigt. Bilen insisterede på at måtte køre 130 km/t på Storebæltsbroen, hvor der altså er 110 i timen-begrænsning. Hvis jeg ikke havde grebet ind og kølet ned til 110, kunne der have vanket en bøde på 1.500 kr.



Og på den jyske motorvej kunne A5’eren let været blevet blandet ind i en køre-op-bagi-ulykke, hvis jeg ikke havde grebet ind - styrtregn var mere end bilen kunne læse og forstå, og bremsede derfor ikke i tilstrækkelig god tid for en bil foran.



Men det er præcist pointen ved netop denne Audi, men også alle andre med førerassistenter, inkl. samtlige med "almindelige" adaptive fartkontroller og i øvrigt også "bare" almindelig automatisk nødbremse: Overlad aldrig kørslen til bilen. Det er personen bag rattet, der stemmer, sørger for at gøre det rigtige og i øvrigt har ansvaret. Systemerne er slet og ret assistenter, og ikke mere end assistenter.



Men så blev den sur!



Sådan en Audi kan blive "sur". I hvert fald siger den til med advarsel og bogstaver i instrumentbrættet, hvis føreren ikke holder begge hænder på rattet. Så selv om bilen rent faktisk kan køre af sig selv uden hænder på rattet, så vil den ikke. Og den skræpper op, når man forsøger at snyde den.







PS: Selvfølgelig skal man ikke og altså som ALDRIG benytte det berygtede "Tesla-trick: At tape to coladåser fast på rattet for lige at prøve, om bilen vitterligt kan køre selv. Det kan en Tesla, det kan en Audi. Men man skal selvfølgelig ikke gøre det.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.126