23948sdkhjf

Kinesisk Byton elbil på europæisk charmetur

Oslo var - naturligvis - et showpoint for den avancerede kinesiske elbil, som forventes lanceret i Europa i 2020.

ELBILER 280.000 kroner kommer den spændende og luksuriøse kinesiske elbil Byton, med alt tænkeligt i teknik, til at koste i Europa, inden afgifter, når den lanceres om to år i 2020. Formentlig med salg primært over internettet. Den innovative konceptbil, M-Byte, der virker yderst produktionsklar uden udstillingstypiske koncept-dikkedarer, er i disse uger på rundtur til udvalgte lande og storbyer - herunder senest den elbil-dominerende skandinaviske hovedstad Oslo den 29. juni.

Navnet Byton er udledt af Bytes on Wheels - digitalisering på hjul. Teamet bag Byton, der tæller eksperter i bildesign, selvkørende teknologi og elektriske drivlinjer, kommer fra Europa, USA og Kina, med fortid hos BMW, Tesla, Google og Apple. Byton bilerne skal produceres i kinesiske Nanjing, designcenteret ligger i München, og udviklingsfaciliteterne omfatter også Silicon Valley i USA.

Byton-elbilerne, der også omfatter en K-Byte sedan, får op til 520 km rækkevidde og ladetid på 30 minutter. M-Byte Concept lanceres allerede i 2019 på det kinesiske marked.

- Vi lever i en foranderlig tid. Takket været ny teknologi inden for netværk og selvkørende biler er vores mobilitet under stor forandring. Det giver os mulighed for at forbedre det, vores kunder kan bruge tiden på vejene til, sagde CEO og medstifter af Byton, Carsten Breitfeld, under det tre dage lange fremstød i Oslo. Skandinavien, med sine nysgerrige og it-åbne befolkninger, anses hos Byton for at være det førende europæiske marked for elektrisk mobilitet, med Norge som spydspids pt.

Byton har for nylig hentet 800 millioner dollars i frisk kapital hos FAW, en af Kinas største, ældste og statsejede bilfabrikker, samt fra Contemporary Amperex Technology - en af landets største batteriproducenter.


Facts om Byton M-Byte Concept

485 cm lang på næsten 3m akselafstand med 22” hjul.

Op til 520km pr. opladning

Baghjulstrukken 71 kWh batteri med 200 kW/400 NM moment til 400 km.

4x4 drivlinje med 95 kWh batteri med 350 kW/710 NM moment til 520 km.

125 x 25 cm skærm plus tre ekstra skærme ved sæderne, med alle tænkelige kontrolmuligheder. Intelligent stemmestyring via Amazon Alexa, bevægelses-genkendelse, biometrisk identifikation og normal touch-kontrol.

Drejelige forsæder – helt fladt gulv.

Ansigtsgenkendelses-kameraer på B-stolperne for oplåsning af bilen, kameraer i stedet for bakspejle.

Usynlige dørhåndtag og integreret antenner.

Personlig opsætning af sæder og intertainment via ansigtsgenkendelse.

Human-car-interaction mellem brugernes mobile enheder.

Overvågning af passagerernes sundhedstilstand – blodtryk, hjerterytme mm.

Understøtter video-konferencer.

Intelligente personlige forslag til spisesteder og lokationer undervejs.

5G klar med data-transmission på op til 10 Gbit/sekund – cirka 100 gange normal dataoverførsel.

Smart gateway overvågning af sikker data-transmission.

Ladetid 30 min. til 80 pct.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.196