23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Når superbiler har brug for mekanikerhjælp

Spændende produktion hos F.K. Teknik/Design, som laver stativer til Köenigsegg Agera.

STATIVER Hos F.K. Teknik/Design ApS i Vissenbjerg, ejeren af brandet Flexible, som dækker over en stor serie af værktøjer til autoreparations industrien, er der netop nu gang i produktion af en serie på syv forskellige special-stativer til fastholdelse af dele fra en af verdens mest eksklusive og dermed også dyreste sportsvogne, Köenigsegg Agera.

F.K. har tidligere lavet specialværktøjer til produktionen hos Aston Martin, ligesom vi har lavet værktøjer til biler som Ferrari, Porsche og senest Tesla.

- Vi har i øjeblikket også en forespørgsel inde fra en anden amerikansk producent af elbiler, fortæller direktør Jan Kreiberg.

Ligesom Formel 1

- Det er altid spændende at være med i sådanne projekter ikke nødvendigvis særligt profitabelt, da produkterne fremstilles i meget små serier, men interessant fordi det giver os nogle udfordringer, som ofte gør, at også vore standard produkter, som sigter mod helt almindelige biler, udvikler sig. Det er lidt ligesom Formel 1: Nye ideer og teknologier afprøves og med tiden ender noget af det med at være standard i "fru Hansens bil", forklarer han.

Særlig udfordring

- De første produkter, vi lavede til lakering af Köeningsegg bilerne var en speciel udfordring, fordi lakereren, som var vor kontakt i Sverige, allerede havde nogle stativer til at fastholde dele af bilerne, og dem måtte vi gerne låne, så vi deraf kunne se, præcist hvor der kunne/skulle holdes fast i delene, fortæller Jan Kreiberg.

- Problemet var, at vi kun måtte låne dem fra torsdag til mandag, fordi de var en del af produktionen. Vor sælger John Hendriksen, som er ansvarlig for netop den lakerer i Sverige, hentede stativerne torsdag efter arbejdstid hos lakereren, kørte til Malmö, hvor jeg mødtes med ham, læssede stativerne i en anden bil og drønede mod Vissenbjerg. Det gik stærkt, lidt rigelig stærkt og jeg blev noteret for at køre 147 km/t over Storebæltsbroen, siger Jan Kreiberg.

- Men vi nåede det, vi skulle, og leverede tilfredsstillende, hvilket betyder at vore produkter nu også rykker ind i produktionen hos Köeninsegg, tilføjer han.

Lille producent

F.K. Teknik/Design ApS i Vissenbjerg beskæftiger blot 12-14 medarbejdere og er alligevel med langt fremme, når der er tale om at kunne levere kvalitet.

- Men der hersker ingen tvivl om, at vi lever af at levere produkter der duer til Toyota, Ford, Mazda, Volvo, Hyundai, Chevrolet, Peugeot og alle de andre helt almindelige biler. Der er jo heller ikke nogen, der i længden kan leve af at være "kongelig hofleverandør", men det er en god og speciel oplevelse at arbejde med toppen af poppen inden for bil industrien, bemærker Jan Kreiberg.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094