23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ford svarer på kritik af reservedele

Helle Mathiasen ønsker at bringe diskussionen tilbage til udgangspunktet i den heftige debat om forsikringsselskabernes krav til brug af alternative dele.

SVAR På baggrund af de seneste indlæg i Motor-magasinet med tilbagemeldinger fra henholdsvis Forsikring & Pension, DAG og Autoparts 24 vil Ford gerne bringe diskussionen tilbage til udgangspunktet, jævnfør vores pressemeddelelse, og fokusere på fakta samt redegøre for evt. uklarheder, som tydeligvis har resulteret i en markant misfortolkning af indholdet og kampagnens formål.

• Kampagnen er 100 procent ment som en oplysningskampagne målrettet bil-forsikringskunderne, da vi ønsker at gøre op med forsikringsselskaber, som vi mener "skjuler" et så vigtigt element i kundernes forsikringsvilkår.

• I pressemeddelelsen understreger jeg netop, at SKAD i deres rapport udelukkende beskriver resultater for deres test af uoriginale og originale dele (ikke brugte dele) og SKAD rapportens resultater er ikke det bærende budskab i pressemeddelelsen.

• Budskabet i pressemeddelelsen læner sig mest af alt op af den undersøgelse Ford har fået lavet, som viser at 6 ud af 10 danskere ikke aner, at deres bil kan blive repareret med alternative og brugte reservedele i tilfælde af en forsikringsskade samt det faktum at 3 ud af 4 faktisk rigtig gerne ville have vidst det.

• Det største problem for den autoriserede branche er det faktum, at langt de fleste kunder tror, at deres bil "selvfølgelig" bliver repareret efter de autoriserede forskrifter og med originale dele, når bilen har været på et autoriseret værksted - og det er her at forsikringsselskabernes krav til de autoriserede værksteder skaber stor forvirring og uigennemsigtighed over for kunderne.

• Vi forholder os ikke til, hvad der er det rigtige eller det forkerte valg, men ønsker at informere om, at der kan være en sikkerhedsrisiko forbundet med en reparation med uautoriserede dele, og at det derfor altid bør være bilejerens valg, hvordan han/hun ønsker sin bil repareret.

• På spørgsmålet omkring de brugte originale dele kan vi som bilfabrikant og OE-leverandør blot understrege, at når en original reservedel har været ude af vores hænder, kan vi ikke længere tage det garantimæssige ansvar for delen. Ford kan naturligvis kun give garanti på dele, som er testet og godkendt af Ford og kan ikke tage ansvar for, hvad delen har været udsat for og om den stadig besidder de originale egenskaber efter istandsættelsen. Også her bør det være kundens beslutning uanset bilens alder.

• AutoBranchen Danmark ved Gitte Seeberg forholder sig konstruktivt til problematikken og vi hilser opbakningen herfra velkommen. Vi vil sammen med branchen fortsætte vores arbejde med det formål at sikre, at vores forsikringskunder er bevidste om, at dette er værd at undersøge i forhold til deres bilforsikring.

Helle Mathiasen, marketingchef for eftermarkedet hos Ford Danmark

BREAKING
{{ article.headline }}
0.069