23948sdkhjf

Hvor kører Le Mans hen, Tom Kristensen?

| Af Flemming Haslund | Tip redaktionen om en historie

Motor-magasinet har spurgt Mr. Le Mans, hvordan han tror, det legendariske motorløb udvikler sig. Bliver det mon helt elektrisk?

BILTEKNIK Tom Kristensen, baggrundelsen for det overordnede spørgsmål - hvor kører Le Mans hen - er jo, at der et nyt reglement på vej til Le Mans-løbet. Hvordan bliver det?

- Jeg tror, det bliver mere enkle racere for at gøre løbet mere seværdigt. De sidste 10 år har det været utroligt sofistikerede og komplekse, højteknologiske racerbiler. Audi, Porsche og Toyota har arbejdet med relativt forskellige koncepter. Audi med 6-cylindret diesel, Porsche med 4-cylindret benzin og Toyota med 6-cylindret benzin og de tre fabrikker arbejdede fra start med tre forskellige hybridteknologier, men til sidst kørte alle med lithium-teknologi.



- Le Mans-organisationen ACO arbejder sammen med FIA om det, der hedder EoT, som kort fortalt er et koncept, hvor alle teknologier er velkomne, men hvor FIA sikrer en vis jævnbyrdighed. Det vil sige, at kommer der et team, som vil køre på eksempelvis jordbærplanter, så fastsætter FIA, hvor mange planter, de må have i tanken. Det kræver et meget bredt reglement, og det skal Le Mans-reglementet være i mine øjne.

Dernæst, hvordan passer det ind i den generelle udvikling blandt gadebiler?

- Det passer perfekt, for det udelukker eller favoriserer ikke en bestemt teknologi, men giver bilfabrikkerne vide rammer for at opfinde og udvikle nye teknologier eller koncepter.

Le Mans-biler har altid været de mest avancerede biler blandt alle - hvordan kan det i fremtiden passe sammen med, at “rigtige" biler er på vej til at blive elektriske?

- Lad os gå 100 år tilbage; da begyndte udfasningen af hesten som transportmiddel, og det første Le Mans blev kørt i 1923. Det blev hverken ridesportens eller hesteavlens endeligt, tværtimod er heste nærmest mere eksklusive i dag, end det var tilfældet dengang. Jeg tror, vi vil se en lignende udvikling indenfor motorsporten, hvor der vil blive holdt fast i sporten - og til en vis grad traditionelle koncepter - og det vil danne grundlaget for en bred palet af serier med et til fælles, nemlig underholdende racing.

- Jeg står i spidsen for Drivers Commission under FIA, og der arbejder vi for at bevare og øge kørernes mulighed for at gøre en forskel, når de sidder i racerne, så den dygtige kører belønnes for sit talent og hårde arbejde.

Læs også: Dansk Le Mans-vinder bliver toer i amerikansk mesterskab

Kan det kun føre frem til, at både Le Mans bliver elektriske?

- Nej, i hvert fald ikke på kort sigt.

Er Le Mans lige så fedt i 2028 som i 1968 og i dag?

- Ja, det er jeg helt sikker på! Det ligger i Le Mans natur at udfordre det bestående og det kendte. Banen, historien og kravene til kørerne gør Le Mans helt unikt. Hvordan racerne så er bygget er i mine øjne ikke afgørende for Le Mans fremtid, selv om jeg da gerne selv ser, at der fortsat vil være lækre og forskellige lyde fra racerne, så publikum fortsat kan kende deres personlige favorit selv med lukkede øjne./// 
 



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Magnussen diskvalificeret: 100 gram benzin koster VM-point i USA

Kevin Magnussen overtrådte brændstofregel under søndagens løb i Austin og bliver diskvalificeret.

Audi-ejere er mindst bekymrede for klimaet

Der er store forskellige på bilejere og deres syn på klimaforandringer. Ejere af Audi tænker mildest talt anderledes end ejere af f.eks. Dacia og Opel.

Plus

Tænk på et biltal

Hvad skal barnet hedde? Tre berømte, to sjældne og én racerbil, der alle hedder noget med tal. Plus listen med hele 25 - fra 16 til 962.

Plus

Så er der ny Dezent-fælg med særlig godkendelse

Magnussen tog point i USA - VM-afgørelsen udskudt

I et dramatisk løb i USA hentede Kevin Magnussen to point til VM-kontoen, mens finnen Kimi Räikkönen tog sin første sejr i 113 løb.

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Danskerne i Paris

Lars Løkke Rasmussen havde jo næsten held til at lave Paris Motor Show om til sit eget elbils-show. Men Paris viser også en lang række biler, der rammer dansk bilsalg her og nu. Her er ni af de vigtigste danskernyheder.

Plus

Bilinfo zoomer ind på salg og marketing

Kunsten er jo at gøre markedsføringen af den enkelte bil så omkostningseffektivt som muligt. For at opnå det, skifter Bilinfo spor. Fra at ville det hele stiller vi nu skarpt på digital markedsføring og salg som Mr. Bilinfo, Nikolaj Gjeding Larsen udtrykker det.

Plus

Konkurser i september

Så denne måneds konkurser i den danske autobranche.

Bilbasen inspirerer bilforhandlerne

Plus

To konkurrerende bilhuse i nyt lak-partnerskab

Prisbillige biler presser delebilerner

Ajour med den danske autobranche

Du holder da weekend-åbent?

Brandudslag i august årsag til dyk

Plus

Her er favoritterne til Årets Bil i Danmark

Finalefeltet til den vigtigste af samtlige årets bil-kåringer er klar med to elbiler. Men har bilerne på strøm en ærlig chance?

Plus

S angriber Løkkes klimaplan

Plus

Stort opkøb på termostat-markedet

Dieselgate
Domstol i München giver Audi milliardbøde for dieselsnyd

Dieselgate
Myndigheder undersøger Opel for snyd med bilers software

Smart! Kodning sker via nettet

Plus

Bilforhandler vil i top 5

Syddanske Autocentralen har vokset sig stor i al ubemærkethed. Nu vokser virksomheden videre efter en 2021-plan.

Biløkonomer på offroad med Scania

Også de nye biler er på vej til dansk rally

Dansk kemi skal rense moderne motorer

Indland: De vigtigste autonyheder

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

1

Ole Sommers D-Type kører igen

Plus

Q&A: Dieselforbud er en dårlig ide

Toyota Mors-Thy i fusion

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

Plus

10 hurtige om spam

EU-Parlamentet baner vej for flere elbiler med nyt CO2-mål

Bridgestone bygger ud for 1,3 mia. kroner

Hertz lukker delebilerne

Dækbranchen opfattes beskidt

Plus

Top 100
Biludlejernes bundlinjer slides tynde

Se alle Medlemmernes egne nyheder

En automatiseringsbølge ruller ind over e-handelsbranchen lige nu.

Hvorfor vælge bilreklamer?

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Din logistik specialist i Danmark

Den komfortable crossover

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

EffiMat automatiserer onlinebutikkernes lagre

Hvad er det, de har proppet i forenden?

Remus udstødning til ny M5

Franske turbokræfter i Nissan Qashqai

Tillykke til bilhuset Elmer med deres nye bilvaskemaskine

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliard...

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Send til en kollega

1.588