23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.
Del siden
Annonce

Glem ikke at udskifte tændrør, minder DENSO om

Under normal brug slides tændrør gradvist og skal udskiftes. Nogle gange kan det også være nødvendigt at opgradere dem af hensyn til motorens ydeevne, men uanset årsagen bør DENSO-tændrør være det første valg, når de skal udskiftes.

Kort sagt er formålet med en tændrør at levere gnisten – en højspændingselektrisk ladning, der »springer« over mellem elektroderne – som antænder brændstof- og luftblandingen, der kommer ind i forbrændingskammeret i cylinderhovedet, for at drive motoren. Det er derfor en vigtig komponent, så kun tændrør af høj kvalitet, såsom dem der er fremstillet af DENSO, bør monteres.

Som næsten alle andre komponenter i et køretøj har tændrør dog kun en bestemt levetid, men hvad er de mest almindelige årsager til, at de mister ydeevne og skal udskiftes?

Den primære årsag til, at tændrør skal udskiftes, er erosion af elektroden, som skyldes gnistenes aggressive natur. Hver gang gnisten springer over mellemrummet, eroderer den en næsten umådelig lille mængde materiale fra elektroderne. I løbet af dens levetid vil dette dog ske millioner af gange, hvilket gradvist øger afstanden og reducerer gnistens effektivitet, hvilket påvirker motorens ydeevne og øger udstødningsemissionerne og brændstofforbruget. Hvis afstanden bliver for stor, vil det ikke kun medføre et fald i motorens effektivitet, men også en ekstra belastning af tændspolen, da den skal generere en højere spænding for at gnisten kan springe over den større afstand.

Den mængde slid, elektroderne udsættes for, afhænger primært af det materiale, de er fremstillet af. Med udviklingen af nikkelelektroder, som i øvrigt nu betragtes som den grundlæggende teknologi for tændrør til biler, blev det tidligere krav om periodisk at nulstille afstanden erstattet, primært fordi materialet er mere slidstærkt. Der forekommer dog stadig erosion, i et sådant omfang at elektroderne efter ca. 50.000 km vil være meget slidte, så tændrøret vil have nået slutningen af sin levetid.

Det er værd at nævne, at selvom dette slid er helt normalt, er der faktorer såsom moderne kørselsvaner, nye brændstoftyper og variable vejrforhold, der kan fremskynde slidhastigheden og betyde, at tændrørene skal skiftes oftere.

Slidte elektroder kan forårsage ujævn motorgang, fejltændinger og startproblemer, selvom der også er andre faktorer relateret til tændrør, der forårsager startproblemer. Under visse forhold kan der samle sig fugt i forbrændingskammeret, som derefter samler sig på elektroden og gør det sværere for gnisten at springe over mellemrummet, indtil fugten er blæst væk.

I regioner, hvor der kan være store udsving i dag- og nattemperaturer, er fænomenet måske mere forståeligt, og det kan ses, når overfladen af køretøjet er våd af kondens, hvilket er omtrent det samme, der sker inde i motoren. Dette problem forværres med den nylige ændring i specifikationen for benzin fra E5 til E10, som har tendens til at tiltrække højere niveauer af fugt. Imidlertid har moderne kørselsvaner efter pandemien, hvor køretøjer bruges mindre hyppigt og til kortere ture, også en lignende effekt, da motoren ofte ikke når sin optimale driftstemperatur, før den parkeres, og det tager længere tid at bruge brændstoffet i tanken, så der med tiden samler sig mere vand i tanken. Alle disse problemer viser sig primært i form af startproblemer med motoren, og montering af nye tændrør kan være den rigtige løsning.

Ud over at udskifte tændrørene oftere er der en anden måde at gøre tændingen mere modstandsdygtig over for disse faktorer, nemlig at opgradere tændrøret med en anden teknologi.

DENSO's patenterede tændrør med dobbelt spids (TT) omgår disse problemer ved ikke kun at bruge tyndere elektroder fremstillet af mere holdbare materialer som platin eller iridium, men også ved at øge deres længde, hvilket reducerer deres overfladeareal og betyder, at fugten ikke kan »hænge« på den øverste elektrode eller »sidde« på den nederste.

Derudover producerer disse tyndere elektroder en mere koncentreret gnist, som er mere kraftfuld og ensartet over hele sin 360 graders omkreds og maksimerer forbrændingseffektiviteten af brændstof/luftblandingen. Dette øger effekten, samtidig med at udstødningsemissionerne reduceres og brændstofforbruget forbedres, samt at der kræves mindre energi fra tændspolen. Med DENSO Iridium TT-typerne slutter fordelene dog ikke der, da disse slidstærke materialer betyder, at de også har en meget længere levetid på omkring 120.000 km.

Selvom moderne motorer drager fordel af brugen af elektronisk styring til brændstofindsprøjtning, tænding og andre motorrelaterede systemer, hvilket reducerer risikoen for dårlig forbrænding betydeligt i forhold til tidligere generationer, kan der stadig opstå problemer.

Typiske fejl

Selvom det er forskellige symptomer, skyldes for tidlig tænding og bankning begge fejl, der påvirker forbrændingsprocessen. For tidlig tænding opstår, når et varmt punkt i forbrændingskammeret kan antænde luft/brændstofblandingen, før tændrøret leverer den korrekt timede gnist, og har samme effekt som en for tidlig tænding. Tidlig forbrænding forårsager for tidligt tryk og for høje temperaturer i cylinderen, hvilket i sidste ende kan føre til mere skadelig detonation.

Detonation opstår, når små lommer af luft/brændstofblanding antændes uafhængigt af hinanden af højt tryk, efter at forbrændingen er startet. Under normal forbrænding stiger trykket og temperaturen i andre dele af kammeret, efterhånden som flammen vokser og spreder sig i forbrændingskammeret. Under detonation bliver trykket og temperaturen i de dele, hvor flammen endnu ikke er nået frem, imidlertid for højt og detonerer uafhængigt af flammen. Dette kan forårsage hurtige trykbølger, som skaber en mærkbar bankende eller pingende lyd. Langvarig detonation kan forårsage alvorlige motorskader, såsom smeltning af stempler og endda udstødningsventiler.

Diagnosticering og fejlfinding

Det er vigtigt at fremhæve, at der er forskellige tændingsrelaterede symptomer, der kan opstå, og som umiddelbart kan synes at være tændrørsrelaterede fejl, men som også kan være forårsaget af andre fejl i køretøjets systemer eller andre problemer, der påvirker tændrørets funktion.

Når der opstår problemer, skal du derfor først sikre dig, at de tændrør, der bruges, er af den rigtige type til motoren, men også kontrollere deres tilstand. Begynd med elektroderne, men kontroller også for revner eller skader på isolatoren.

Derudover kan undersøgelse af elektroderne, isolatorens næse og tændrørshuset afsløre mange tændingsrelaterede problemer, og dette kaldes ofte for at »læse« tændrøret. Følgende billede viser de mest almindelige fund.

Et omfattende udvalg af diagnostiske tip findes dog i en teknisk plakat, som kan downloades her.

Produktudvalg

Når du skal finde den rigtige erstatningsgnist, er det vigtigt at identificere køretøjets model og motorkode, dets emissionsstandard, produktionsår og motorens effekt. Vær også opmærksom på, at køretøjer, der sælges i forskellige regioner, undertiden specificerer en anden type tændrør.

Selvom det er afgørende for bilproducenterne, kan nogle detaljerede specifikationer være mindre relevante for eftermarkedet, hvilket er grunden til, at eftermarkedsleverandører anvender en konsolideringslogik for at gøre deres eftermarkedsudbud mere effektivt. Evnen til at vurdere konsolidering sammen med kvalitetsstandarder varierer dog meget mellem de enkelte leverandører. Det anbefales derfor stærkt kun at købe tændrør fra originale udstyrsleverandører (OE) som DENSO, der bringer deres OE-kompetencer til eftermarkedet uden at gå på kompromis med ydeevne, pålidelighed eller levetid.

For at finde ud af alt, hvad der er værd at vide om DENSO tændrør, skal du klikke her.

Montering af tændrør

Der kan opstå yderligere problemer, der vedrører det moment, der påføres tændrøret under monteringen. Hvis det gøres korrekt, vil pakningen ikke blive komprimeret fuldstændigt, men stadig sikre, at forbrændingskammeret er lufttæt under motorens drift og korrekt overføre den varme, der genereres gennem motorhuset.

Hvis tændrøret imidlertid er for stramt, vil pakningen blive komprimeret ud over sin tolerance, og metalhuset kan blive deformeret. Hvis det strækkes, kan isolatoren ikke kun revne eller blive løs, men huset kan også have en negativ indvirkning på varmeoverførslen gennem cylinderhovedet og motorhuset, hvilket påvirker motorens termiske styring.

For at undgå skader på især isolatoren skal den sokkel, der bruges til at montere tændrøret, placeres korrekt og forblive parallel med tændrøret, mens det strammes til det korrekte moment.

Med denne vejledning og ved at følge de principper, den fastlægger, vil teknikere være i stand til nøjagtigt at vurdere tændrørernes tilstand og indse, at ved at vælge DENSO-tændrør som erstatning vil motorens ydeevne blive optimeret, samtidig med at udstødningsemissionerne reduceres, hvilket giver ejeren mulighed for at nyde øget pålidelighed og større effektivitet.

Vil du vide mere? Besøg vores e-læringsplatform for detaljerede indsigter og ekspertvejledning.

DENSO Europe B.V.
Hogeweyselaan 165
1382 JL Weesp
Netherlands

Kontaktperson

Rune Bargholz Molt Wengel
Sales Executive Nordics
+45 31535444 r.wengel@eu.denso.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|