ELSALG Hvis man mener elbiler har en plads på lige fod med konventionelle drivlinjer hos landets bilforhandlere, er Danmark fortsat et skidt land at bo i. I hvert fald hvis man skal tro en ny rapport fra Aarhus Universitet - og den dækning, Motor-magasinet har haft i flere år af bilsælgere og elbiler.
Tendensen er nemlig, at danske bilforhandlere halter, når det kommer til at vejlede og have indsigt i de elektriske køretøjer. Som med lignende undersøgelser tidligere har også forskerne i Aarhus brugt mystery shoppers til at afdække 82 forskellige bilforhandlere i Danmark, Sverige, Norge, Island og Finland.
Gerardo Zarazua de Rubens, der er en af forfatterne og forsknings- og ph.d. stipendiat ved Center for Energy Technologies på Aarhus Universitet. Han siger til dr.dk:
- Vi oplevede, at sælgerne forsøgte at føre os væk fra elbilerne. Og der var blandt andet en, der sagde: “Køb ikke den her bil. Den ruinerer dig, fortæller Gerardo Zarazua de Rubens.
Han vil dog ikke skyde skylden på de enkelte sælgere, men skyder bredere mod den samlede autobranche.
- Sælgerne afspejler industrien og den generelle politik, som favoriserer konventionelle biler, fortæller forskeren til dr.dk.
Bekræftet før
Forskningsprojektet beskriver 126 forskellige scenarier fordelt rundt blandt forhandlerne i de fem nordiske lande, og flere steder var oplevelsen, at sælgerne vidste langt mere om benzin- og dieselbiler. Motor-magasinet har flere gange omtalt lignende undersøgelser på dansk jord udført af konsulent Claus Seitzberg, der har anvendt en lignende mystery shopper-metode til at afprøve forhandleres evner og villighed i forhold til at få solgt elbiler.
Bilsælgere ignorerer elbilerne
Engagementet er lavt hos landets bilforhandlere, når det handler om elbiler, viser ny rapport.