BILTEST Dette kunne lyde lidt som en røverhistorie. Men det er det ikke. Det er så rigtigt, at Ford-sælgerne faktisk roligt kan fortælle det til deres kunder.
Bilen her, den meget guldfarvede mini-SUV Ford Ecosport, er slet ikke beregnet til os i Danmark eller os i Europa for den sags skyld. Oprindeligt fik den en så hård medfart af mange journalister, at den blev dømt ude på vores breddegrader. Men nu - nu holder den alligevel hos danske Ford-forhandlere.
Hvordan det hænger sammen?
Jo, Ford Ecosport, som bilen altså hedder, blev egentlig konstrueret til det sydamerikanske marked, hvor kundernes krav er anderledes end på vores side af kloden. Bare det er billigt, er det ok. Og det gælder også design og komfort.
Så da Ford alligevel forsøgte sig med den oprindelige, den gang udelukkende sydamerikanske Ford Ecosport, fik den høvl: For primitiv, for lidt sikkerhedsudstyr, for ukomfortabel og for grim, sagde nogle ligefrem. Ford trak vejret dybt og erkendte: Ingen Ecosport her.
Men i takt med at markedet for mini-SUV’er nærmest eksplodere, trak Ford vejret dybt endnu en gang: Der er altså noget at komme efter her, vi må gøre noget. Og det var både hurtigere og billigere at forsøge at opdatere den eksisterende Ecosport til europæisk standard end starte forfra med en helt ny motor.
Og det gjorde Ford så.
Bilen er godkendt
Vi har absolut anerkendelse til Ford for opdateringen. Vel kan Ecosport på en række områder ikke helt hamle op med kongen af denne klasse, nemlig Årets Bil i Danmark, Seat Arona - således kan Forden ikke leveres med sikkerheds-udstyret adaptiv fartkontrol, men den samlede køreoplevelse er godkendt.
For det første er motoren en perle; ja, Fords anerkendte 1-liters, 3-cylindrede turbo, der her gør den lysende orange bil i stand til at flytte sig hurtigt, men samtidig gør det muligt at holde sig på 17 km/l i "den virkelige verden."
Dertil har vi ros til kørestillingen og til bilens komfort. Affjedringen rammer en fin balance mellem blød og hård; præcist det gør Ecosport til en mini-SUV, der er både sjov og komfortabel.
Dermed være ikke sagt, at Den Blå Oval styrer lige så godt som en Ford Fiesta. Men det gør ingen biler i denne klasse.
Hvad kan Ecosport gøre for Ford?
Kalder en Sydamerikansk Ford hertil. Holder den - den nye Ecosport?