SIKKERHED Forsikringsselskaberne må sørge for at oplyse forbrugerne, når man har bedt værkstedet reparere en skadet bil med alternative eller brugte dele. Det mener AutoBranchen Danmarks adm. direktør, Gitte Seeberg, i forlængelse af en melding fra Ford Danmark, der fortæller, at seks ud af ti danske bilejere ikke er klar over, at deres bil kan være repareret med reservedele, der kan være uoriginale eller brugte eller måske endda begge dele.
Ford-sagen blev omtalt i Motor-magasinet i fredags den 1. juni.
- Det handler om bilisternes sikkerhed. Alternative reservedele er ikke underlagt de samme testkrav som originale dele, og der er eksempler på, at de opfører sig meget anderledes i en kollision - det kan gælde både over for passagerer og de bløde trafikanter, man møder ude på vejene, siger Gitte Seeberg.
Flere bilmærker
AutoBranchen Danmark hører om problematikken fra flere bilmærker, der alle har samme oplevelser.
- Vi hører fra bilforhandlerne, at de frygter at komme i klemme i forhold til både sikkerhed og reklamationsret, når der bruges alternative eller brugte reservedele til reparationen af en skade.
Sikkerhed
- Så vidt vi er oplyst, findes der ingen standardiseret test af alternative reservedeles kollisionssikkerhed eller deres egenskaber for beskyttelse af bløde trafikanter (splinter og skarpe kanter ved kollision), og når vores medlemmer monterer sådanne dele på anmodning fra et forsikringsselskab, medfører dette en frygt for eventuelle fremtidige konsekvenser for brugeren af bilen samt omgivelserne, siger Gitte Seeberg.
- En mulig løsning kunne derfor være, at forsikringsselskaberne påtager sig ansvaret for, at de valgte alternative dele er kollisionstestede samt testede i forhold til bløde trafikanter, sådan at vores medlemmer trygt kan montere disse dele på vegne af det aktuelle forsikringsselskab, tilføjer hun.
Reklamationsret
Hvis en karosseri- eller mekanisk del skal udskiftes i forbindelse med en skade, kan denne i visse tilfælde være omfattet af en længere garanti, som den nuværende eller fremtidige kunde kan have brug for at benytte, og grundet den manglende opslagsmulighed på bilers skadeshistorik kan det være en uoverkommelig opgave for kunde og værksted at finde frem til den oprindelige leverandør - og dermed rette omkostningsbærer - af en aktuel reservedel, påpeger AutoBranchen Danmark.
- En mulig løsning kunne være en skadesdatabase som - til en start - giver mulighed for at kunder kan se skadeshistorikken på en given bil (i stil med synshistorikken), herunder hvilket forsikringsselskab sagen har været håndteret hos, og hvilke reservedelstyper som har været anvendt til reparationen, siger brancheforeningsdirektøren og tilføjer:
- Et supplement til dette kunne være, at forsikringsselskaberne mere åbent oplyser omkring deres politikker i forsikringspolicen, eventuelt kombineret med et tilbud om at man kan tilkøbe sig en ekstraydelse i form af "altid nye originaldele", hvis man ønsker dette.
Forening går ind i sag om karrosseristrid
Samme problematik med alternative og brugte dele hos flere bilmærker.