STATISTIK 22.541 biler fik nummerplader på i maj - et lille plus i forhold til sidste år. Hvis vi kigger på april måned, hvor salget blev 18.713, ser vi en stigning på hele 20 procent.
Et blik på årets første fem måneder viser et marked på cirka samme niveau, idet der i år er solgt 98.216 nye biler mod 99.832 biler i sidste års tilsvarende måneder - en forskel på blot cirka 1.600 biler, svarende til 1,6 procent.
De Danske Bilimportører betegner forskellen til sidste år er som marginal. Samtidig melder importørerne og deres forhandlere, at de oplever stor efterspørgsel og lyst til at handle ny bil - hvilket også afspejles i forbrugertilliden via indekset hos Danmarks Statistik. Forbrugertilliden er både steget et pænt stykke siden sidste måned og ikke har været højere siden maj sidste år.
- Vi har oplevet, at bilsalget i maj virkelig tog fart, og vi har nu indhentet en god portion af det lille efterslæb, vi har haft i forhold til årets salg i de første fem måneder, siger
direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen, der har positive forventninger til de kommende sommermåneder på grund af de gode takter i markedet.
Samme segment-tendens
Segmentfordelingen viser samme tendens som set det seneste stykke tid: Færre af de mindste biler, et stabilt mellemsegment og en stor stigning blandt SUV’er - primært blandt de såkaldte crossovers. Det generelle billede er stadig, at danskerne har anskaffet sig lidt større biler.
Mikrobilernes andel er faldet fra ca. 21% for to år siden, til nu kun at udgøre 10% i maj 2018. For første gang, er det nu i maj ikke længere de mindre biler i B-segmentet, der udgør den største klasse, da B-segmentet endte på en andel på omkring 24% - for år til dato er vi dog stadig oppe på 26%.
Vi ser et mindre fald i den lille mellemklasse (C-segmentet) fra 18-20% de seneste år til nu at være 17%. Den store mellemklasse (D-segmentet) er rykket lidt op fra 9% sidste år til 11% for de første fem måneder af 2018. Højdespringeren er crossovers i SUV’ernes J-segment, som altså er sprunget fra at udgøre ca. 12% af markedet for to år siden, til i maj 2018 at blive det største segment med en andel af det samlede salg på knap 27%.
- Tendensen er klart, at danskerne går efter lidt større og mere rummelige biler, hvor der er plads til både børn, kæledyr og bagage. Når de også køber biler med mere udstyr, er det både godt for trafiksikkerheden og komforten for familierne i dagligdagen, siger Gunni Mikkelsen.
Qashqai opper sig
I maj blev det endnu en gang Peugot, der tog 1. pladsen med et salg på 958, Nissans Qashqai er igen rykket op i graderne og lander på en andenplads med 870 solgte. Volkswagens Golf kom ind på en tredjeplads i maj med 641 solgte.
Volkswagen blev igen det mest solgte mærke efterfulgt af Peugeot og Renault.
Maj måneds bilsalg havde fart på
I maj kørte 22.541 biler ud i sommervejret. Det er et lille plus i forhold til sidste års ellers høje majsalg på 22.300, og en stigning på 20 procent i forhold til april.