LEDELSE For nyligt satte en række af landets største synsvirksomheder foden ned for Færdselsstyrelsen i Ribe, fordi man mener, styrelsen har sat nye synsregler i søen uden at have forberedt branchen ordentlig på både regelsæt og it-systemer. Nu møder styrelsen kritik fra endnu en side i form af Preben Egelund, der driver firmaet AutoConsult, som har specialiseret sig i typegodkendelser og dataerklæringer af køretøjer. Indehaveren oplister en stribe sager, hvor han kan dokumentere, at Færdselsstyrelsen har behandlingstider på op mod tre måneder.
- Jeg synes, det er uacceptabelt og meget uheldigt, at vi i branchen skal vente så længe på blandt andet er få typegodkendt ombyggede eller importerede køretøjer. Jo længere tid, behandlingen tager, desto flere penge taber både vi og vores kunder. Det kan man som erhvervsmand aldrig være tilfreds med, fortæller Preben Egelund.
Han kan blandt andet fremlægge en ansøgning om dispensation for en ældre Mercedes-Benz 508 campingbil. Her viser afgørelsen fra Færdselsstyrelsen, at AutoConsult sendte sin forespørgsel ind i sidst i oktober måned 2017, men først fik endeligt svar i starten af februar 2018.
- For mig at se er der sket store ændringer på det ledelsesmæssige plan i Færdselsstyrelsen, som er med til at forlænge sagsbehandlingstiderne voldsomt. Tidligere oplevede jeg en større tiltro til de enkelte sagsbehandlere, der i højere grad end nu både kunne starte og afslutte sager. Sådan virker det ikke længere, siger Preben Egelund og tilføjer:
- Jeg oplever en styrelse, som er mere centralstyret end før. Vi har løbende 20 og 50 sager, som skal indbringes for styrelsen, så vi er på den måde en stor kunde. Derfor er vi sagens natur også yderst afhængige af hurtige afgørelser.
Flytning kan ikke bortforklare
Umiddelbart kunne det være nemt at skyde skylden på den udflytning fra hovedstadsområdet og til Ribe, som de ansatte i Færdselsstyrelsen har været udsat for. Men det argument køber Preben Egelund ikke.
- Færdselsstyrelsen åbnede dørene i Ribe den 1. februar 2016, så jeg vil argumentere for, at en eventuel indkøringsfase for længst burde være overstået med hensyn til sagsbehandling.
Hos Færdselsstyrelsen selv erkender man, at behandlingstiderne er for lange. Det fortæller Jesper Høgh Bach, der er kontorchef i styrelsen.
- Det er korrekt, at Færdselsstyrelsen for tiden oplever en længere sagsbehandlingstid - også længere end vi selv ønsker. Vi behandler som udgangspunkt sager i den rækkefølge, vi modtager dem i og er meget opmærksomme på at få reduceret sagsbehandlingstiderne, siger Jesper Høgh Bach.
Kontorchefen vedkender sig også, at styrelsen på visse planer er blevet mere topstyret, men det skyldes hensynet til den enkelte sagsbehandler.
- Vores sagsbehandling er med tiden blevet mere ‘topstyret’ forstået på den måde, at adgangen til at gå i direkte dialog med sagsbehandlerne er blevet indskrænket. Det er en konsekvens af, at visse virksomheder tidligere tog sig den frihed at kontakte vores sagsbehandlere også uden for arbejdstid, og dét hverken kan eller vil vi byde vores medarbejdere.
Branchemand: Ventetiderne hos styrelse er uacceptable
Branchemand kæmper med behandlingstider hos Færdselsstyrelsen på op mod tre måneder. Alt imens taber han penge på investeringer.