23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Vi køber og bruger biler som aldrig før

Bilsalget og brændstofforbrug slår sidste år, forudser regeringens økonomer.

OPTIMISME Regeringens seneste prognose er fyldt med løfterige tal for autobranchen. Bilister køber flere eller dyrere biler og tanker mere benzin og diesel.

Bilkøbet stiger 6,8 procent i år. Den stigning er tre gange kraftigere end det samlede forbrug, som øges med 2,3 procent. Forudsigelserne fremgår af regeringens "Økonomisk Redegørelse," som blev offentliggjort mandag 28. maj.

Sidste år steg bilkøb med 3,9 procent og vil falde lidt tilbage igen til 4,8 procent næste år.

Salget af benzin og diesel stiger med 2,3 procent i år. Sidste år faldt det med 0,2 procent, og i 2019 ventes en yderligere forøgelse på 2 procent.

Tjener på sænket købsafgift
De mange flere penge til køb af nye biler afspejler sig i flere indtægter fra registreringsafgiften trods afgiftssænkninger. Denne afgift stiger fra 20 milliarder kroner i 2017 til 21 milliarder kroner i år og til 22,1 mia. kr. næste år.

Vægtafgifterne indbringer også flere penge til statskassen. Personbiler bidrager med en halv milliard i år til 8,6 milliarder. Næste år venter regeringen at kunne lægge yderligere 200 millioner på denne konto.

Erhvervsbilers vægtafgift øges med 200 millioner i år til 3,8 milliarder, hvilket ventes uændret i 2019.

Finanskrisen er forbi
Med redegørelsen afblæser regeringen definitivt finanskrisen. Første linje i vismandsrapporten fra tirsdag 29. maj lyder ikke overraskende, men betryggende: Otte års lavkonjunktur er slut!

Regeringen taler om en "bomstærk økonomi". 2017 var det første år, hvor den nationale velstand lå over niveauet i 2008. De grå skyer i horisonten er først og fremmest mangel på arbejdskraft.

Der er flere opslåede stillinger per ledig, og virksomhederne melder på arbejdskraftmangel på næsten samme niveau som i de hæsblæsende år for finanskrisen i 2008.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156