23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Online booking en overraskende succes

Bilkunder er vilde med at booke tider til værkstedet hjemmefra direkte i værkstedskalenderens ledige tider, og det sparer tid og bøvl. Andersen Biler er en af pionererne, der har taget et system i brug.

OPTIMERING Bilkunderne vil have det let, når der skal bookes tid på værkstedet. Mange bilforhandlere og værksteder har derfor systemer, hvor kunderne kan booke tider direkte fra websider eller skrive mails for at booke tider. Men det rigtigt smarte system, som virkelig sparer tid og bøvl for både kunder og værkstedet, hedder Service Online, som Biltorvet A/S kan levere en webløsning til. Her bookes der nemlig direkte i værkstedskalenderen. It-udvikleren af hovedsystemet bag Biltorvets brugergrænseflade er den store it-leverandør til autobranchen, CDK Global ApS.

Systemet bliver benyttet flittigt af kunderne, lyder det fra flere bilbutikker - heriblandt hos Andersen Biler, hvor de har kørt med Service Online i lidt over et år. Lige over 6800 bookinger er der kørt igennem, og lige nu ligger snittet på cirka 140 bookinger om ugen. Det svarer til, at 14 procent af værkstedskunderne bruger Service Online.

Slår på tromme for det

- Vi er overrasket over, hvor mange som rent faktisk bruger systemet i betragtning af, at vi ikke rigtigt har gjort reklame for det, siger udviklingschef Michael Christesen hos Andersen Biler.

Der bliver dog gjort lidt opmærksom på det. Der sendes servicebreve ud, og bilhuset vil fremover lægge brochurer i salgsbilerne.

- Vores konverteringsrater på de servicebreve, vi sender ud på mail, er meget høje. Det ligger på cirka 10 procent, og det syntes vi er meget godt, oplyser Michael Christesen og kommer selv med en forklaring på hvorfor.

- Kunderne vil bestille, når det behager dem. Man gider ikke ringe ind i åbningstiden, men sidder hellere derhjemme en søndag aften og booker, når man har tid. Med dette system er man som kunde sikret at man rent faktisk kan se ledige tider i værkstedets kalender. Samtidigt sparer det os for en del administrationstid, siger han.

Slipper for at jonglere

At det kan lade sig gøre skyldes, at websiden henter data fra firmaets interne kalendersystem og CRM-systemet, hvor biler og kunder bliver oprettet - kunden opretter altså sig selv i systemerne direkte fra websiden.

Det sikrer, at kundens ønske om en tid opfyldes, og at bookingen optræder med det samme i kalenderen. På denne måde slipper værkføreren for at jonglere med at koordinere kundeønsker med en fyldt kalender. Samtidig slipper værkføreren også for at oprette nye kunder og biler, da kunden selv har oprettet sig.

Kunderne kan altså med det samme se præcis, hvornår bilen bliver lavet, hvad det koster og hvor lang tid det tager.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094