23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fortidslevnet uden fordele

Mercedes-Benz GLE er virkelig alt det, man ikke kan bruge til ret meget lige nu.

PASSÉ Du tænker sikkert, at jeg må være blevet rablende vanvittig, når jeg påstår, at en Mercedes-Benz GLE til præcis 1.373.867 kroner på nærmest samtlige parametre er en håbløs og forældet bil, der lige præcis kendetegner alt det, man egentlig gerne vil være fri for ved en moderne bil. Som du læser i sammenhæng med artikler er der en god, men dog voldsomt dyr, feature på denne Mercedes-Benz GLE 350d 4Matic (laaangt nok), og det er luftundervognen Airmatic. Men den vil jeg ikke gå så meget i dybden med her.



Sikkerheden

Lad mig i stedet kigge på de helt oplagte kritikpunkter ved netop denne model. Vi starter ved sikkerhedsudstyret. Normalt er moderne Mercedes’er vældig godt med, når det handler om steering assist, blindvinkel-sensorer og adaptiv fartpilot. Men ikke her. Grundmodellen GLE begynder ved 1.050.200 kroner, og for det får du intet af det nævnte som standardudstyr. Og her taler vi altså på en bil, der måler 4,8 gange 2,1 meter. Det er noget af et karrosseri, man skal svinge rundt i al slags trafik - herunder med bløde trafikanter. Man mærker næppe, hvis man kører en ladcykel over, men ikke desto mindre er det vildt, at den slags i så dyr en bil ikke er standard.



Materialer

Der er vigtig for Mercedes-Benz at understrege, at GLE-klassen er SUV, der jo, som alle de andre, er skabt til de mennesker, der har forholdsmæssig meget tid til at køre rundt med alt fra vindsurfer-udstyr til kanoer på taget. Det sætter selvfølgelig også sine begrænser for, hvor skrøbelige materialerne i kabinen kan være. Men endnu en skuffelse, sammenlignet med alt fra den nye A-klasse og til S-klassen, er, at kabinen i GLE er total passé i Mercedes-regi.



Infotainment-systemet i den testede version - husk igen på prisen - har været den touch-enhed mellem sæderne, som man finder i andre modeller, eller en touchskærm. Sidstnævnte er et gængs problem hos den tyske producent, og det ændrer A-klassen på. Men wow, man føler sig en smule koblet af i denne massive Mercedes, når man skal sidde og dreje sig gennem en adressesøgning. Enhver der har prøvet det ved, at man bliver gammel før tid. Alt der omkredser infotainmentsystemet Comand Online er knapper fra forrige årti hos producenten. Igen, det fejler ikke noget, men i denne prisklasse skal det være bedre. BMW og Audi kan jo eksempelvis godt finde ud af at skrue henholdsvis X5 og Q7 op på interiørfronten, og holde den ajour.



Udtrykket

Det sidste større punkt er, om noget, endnu mere ømtåleligt. Det er det image, man udstråler i sådan en bil som GLE. Selv om den er totalt med, og en af forgangsbilerne for SUV-trenden, så føles den som et fortidslevn. Den klemmer sig op på 10 km/literen, styrer slasket - dog yderst komfortabelt - og udsender virkelig et signal til andre om, at man næppe vil dem noget godt. Måske er det bare mig, men signalværdien i sådan en bil er afsporet, selv om det i virkeligheden er unfair.



Sammenkogt er det utrolig svært at retfærdiggøre, at man skulle sende nogle ud med 1,3 millioner kroner til en bil og så lade pågældende kaste sig over en GLE 350d i denne særlige SUV AMG-version. Måske man kan ramme en leasingpakke med i det mindst noget af sikkerhedsudstyret, men resten af bilen giver ikke meget mening.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125