AFTALE Dansk Folkeparti jorder Liberal Alliances forhåbning om en fjerde omgang lempelser i bilbeskatningen inden det næste folketingsvalg, som skal afholdes senest 17. juni næste år.
Finans- og skatteordfører Joachim B. Olsen (LA) håber, at andre partier af egen drift vil foreslå at fjerne topskatten på biler, fordi det ifølge nye beregninger kun koster statskassen 100 millioner kroner at sætte den nuværende afgift på 150 procent ned til 85 procent.
Det afvises blankt af Dansk Folkeparti, som ønsker ro om bilmarkedet. Der er intet at diskutere for finansordfører René Christensen (DF).
- Hold op med at tale om bilafgifter! lyder det fra DF-ordføreren.
Den opblussede debat foregår på baggrund af Finansministeriets svar 6. februar på et spørgsmål fra Joachim B. Olsen, der daterer sig tilbage til marts sidste år. Det omtalte dagbladet Børsen i forbindelse med Liberal Alliances landsmøde lørdag 7. april.
Men René Christensen er skuffet over, at aftalepartneren genoptager en, hvad han kalder, ødelæggende debat for et ellers velfungerende marked. Man risikerer, at bilsalget stoppede fra nu af og til november.
- Vi har haft smadret bilmarkedet i tre år, fordi man blev ved med at snakke om bilafgifter. Man sætter en hel branche under pres - skal man eller skal man ikke købe en bil? Man kan ikke blive ved med at tale om bilafgifter, siger René Christensen til Motor-magasinet.
Den seneste bilafgiftslempelse fandt sted i efteråret 2017.
- Den aftale er vi rigtig glade for, og så skal vi ikke snakke mere om bilafgifter. Forhandlere og køberne kan regne med, at vi ikke værdiforringer køretøjet om nogle få måneder en gang til, pointerer DF’eren.
- Man kan altid diskutere, om 100 millioner kroner er gratis. Det vil jeg slet ikke diskutere. Vi har sagt til bilkøberne og bilsælgerne, at nu skal usikkerheden om bilafgifter i tre år stoppe. Derfor lavede vi i 2017 en ret stor lempelse af bilafgifterne, og det er dét, man kan regne med, siger han,
Ny viden
Joachim B. Olsen erkender, at regeringen har lovet, at afgifterne ikke bliver sat ned nok engang.
- Vi lavede en soleklar aftale med Dansk Folkeparti ved den seneste sænkning, at vi ikke ville diskutere bilafgif ter på denne side af et valg. Den aftale står vi hundrede procent ved, så vi kommer ikke med noget krav, fastslår Joachim B. Olsen over for Motor-magasinet.
- Jeg siger bare stille og roligt, at nu har vi fået ny viden. Det viser sig, at det koster staten 100 millioner at afskaffe den høje afgift, altså at sænke registreringsafgiften til 85 procent. Alle andre steder vil man sige, at det koster ingenting. Det er udtryk for, at der opstår et kæmpe samfundsøkonomisk tab på grund af den høje afgift, siger Liberal Alliances finansordfører og fortsætter:
- Det er svært at argumentere for, at man ikke burde få en flad afgift på 85 procent for 100 millioner kroner. Man kan ikke forsvare den høje afgift ud fra miljø- eller økonomiske hensyn, men vi har indgået en aftale om, at der ikke skulle ske noget på denne side af næste valg.
Appel til DF’s sunde fornuft
Joachim B. Olsen vil altså hverken kræve, arbejde for eller spille ud med noget angående bilafgifter i efterårets finanslovforhandlinger.
- Den eneste måde er, at Dansk Folkeparti siger "OK, det koster kun 100 millioner, det kan vi godt afsætte". Så er vi selvfølgelig med på det. Det handler ikke om ideologi, men om almindelig sund fornuft, siger Joachim B. Olsen.
Han har heller ikke et forslag til finansiering af de 100 millioner, for Liberal Alliance stiller ikke forslaget. Men Joachim B. Olsen henviser til, at statens finanser indeholder et råderum på 27 milliarder, som man kunne bruge.
- Det er en misforståelse at tro, at Liberal Alliance vil være tilfreds med en flad købsafgift på 85 procent. Vores politik er uændret. Vi vil gerne afskaffe registreringsafgiften helt.
Ny uro om bilafgifterne
Liberal Alliance holder gang i debat om lavere registreringsafgift. DF maner til ro.