UDVIKLING Det er vist ikke en overdrivelse, at partikler, partikelfiltre, katalysatorer og andre foranstaltninger er afgørende faktorer i bilproducenternes kamp for at overholde gældende lovgivning - hvilket selvfølgelig også gælder på det store eftermarked.
Men man sætter i sagens natur ikke bare gang i en produktionen, lukker øjnene og håber på det bedste. Hvis man som producent vil byde sig til, så skal der bruges rigtig mange timer på testfaciliteterne, inden man for det første bliver godkendt som leverandør, og før man kan overholde udledningskravene i hele bilens levetid. Det ved man hos den store producent af udstødningssystemer Tenneco, der siden sensommeren 2017 har haft rigtig travlt med at sende Euro 6-katalysatorer ud på eftermarkedet.
Især Volkswagen Group har været en stor aftager af udstødningssystemerne, og nærmere bestemt er det den populære 1,4 liter TSI benzin-motor, som driver over 400.000 biler i Europa fordelt på modeller som Audi A3, Seat Leon, Skoda Octavia og VW Golf.
Testfasen strammet
Euro 6-normen for nye personbiler på benzin trådte egentlig i kraft helt tilbage i 2014. Til forskel fra tidligere Euro-normer var der med indførelsen ikke yderligere krav til mindre udledning af NOx, HC, CO eller partikler.
Derimod er testproceduren betydelig mere omfattende for at opnå den nødvendige typegodkendelse. Testen omfatter blandt andet den såkalde deterioration-test, hvilket vil sige en forringelsestest af hele udstødningssystemets evne til at overholde udledningskravene i hele bilens levetid. Testen er dels en fysisk test af katalysatoren i reelle kørselsforhold, men også en kompliceret beregning af katalysatorens evne til at overholde de gældende emmisionskrav i hele bilens levetid, som er fastsat til 160.000 kilometer.
Maurits Binnendijk er chef for Tenneco Europe eftermarked følger op op snakken om de stramme testkrav:
- Som en af verdens største leverandører af udstødningssystemer til OE anvender vi denne ekspertise og erfaring fra udvikling af udstødningssystemer til de førende bilfabrikanter, til at overføre og tilpasse til eftermarkedet. Vores nye Euro 6-katalysator er ikke mindst et vigtigt produkt for os i vores produktportefølje, men også vigtig i forhold til vores mission om at reducere bilers skadelige udledninger, fortæller Maurits Binnendijk.
For tidlig død
Arbejdet, som Walker Tenneco udfører, er vigtigt. Ikke blot for at holde gang i eftermarkedet og mange arbejdspladser, men i høj grad også, når det kommer til folks sundhed. Ifølge Europa-Kommisionen er bilers udledning af partikler, CO og NOx, den største miljømæssige bidragsyder til for tidlig død og luftvejssygdomme i EU. Euro 6, som presser OE og eftermarkeds-producenter til at overholde de strengeste emmisionskrav, skal begrænse de mest negative effekter af disse skadelige stoffer.
Tenneco lover, at man kontinuerligt vil udvikle sine katalysator- og dieselpartikelfilter-program til Euro 6-biler for hele den europæiske bilpark, så man med virksomhedens produktprogram, fortsat vil være den bedst dækkende leverandør til eftermarkedet.
Nu kommer der knald på Euro 6- katalysatorerne
Især testfasen tager tid, når der skal udvikles katalysatorer til Euro 6-motorer.