23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

MC-branchen ræser frem med ny it-platform

Motorcykelforhandlernes forening får hjælp af AutoIT med platformen MC Desktop til at højne it-niveauet efter 75 procents salgsstigning af tohjulede på fire år.

DIGITALISERING Danskerne vil køre motorcykel i stigende grad, og mc-branchen har indtil nu ikke været på it-niveau med autobranchen. Det bliver der nu gjort noget ved gennem et partnerskab med Motorcykel Forhandler Foreningen, MFF, og autobranchens eget it-selskab under Biltorvet, AutoIT, der har udviklet it-platformen MC Desktop i stil med det fra autobranchen kendte AutoDesktop.



MFF tæller 75 medlemmer med salg af nye og brugte motorcykler, der dækker 85 procent af mc-omsætningen i Danmark. AutoIT oplyser, at der i landet desuden findes omkring 100 bilforhandlere med seriøst salg og reparation af motorcykler. Nysalget af motorcykler er steget med 75 procent siden 2013 og udgjorde 2879 enheder i 2017.



Ifølge MFF-formand John Tange har motorcykelbranchen haft brug for at "ryste træet" og få skabt konkurrence også på markedet for mc-annoncer og en dybtgående it-platform, hvor annoncer og data kan deles med andre elektroniske platforme, ligesom der er brug for integration med leverandører, blandt andet forsikringspartnere. Hidtil har DBA, 123mc.dk i Aarhus-selskabet MagaCin med flere været dominerende.



- Vores tiltag og samarbejde med MC Desktop, der it-mæssigt er på absolut højeste niveau i forhold til andre aktører, er ikke et kommercielt tiltag men kun til støtte og gavn for MFF’s medlemmer. Og kan tiltaget påvirke konkurrencesituationen på it- og annonceområdet - og gerne flere andre - er "missionen" lykkedes. Det er væsentligt, at data er forhandlerens helt egne, og at han frit, som betalende kunde, kan vælge, hvor han ønsker at annoncere sine produkter, siger John Tange.



MC-branchen bagud på it



Det er det samme at sælge en motorcykel som en bil hvad angår håndtering af salg, afgifter, finansiering og forsikring. Det nye samarbejde, og udvikling af MC Desktop, skal råde bod på, at mc-branchen i



flere år har været bagud it-mæssigt i forhold til autobranchen og skabe tilsvarende digitalisering i mc-branchen. Med MC Desktop har integration af data fra både finansierings- og forsikringsselskaber samt motorcykelimportørerne, og dermed bagkataloget med data i det digitale motorregister, DMR. Blandt andet via også den store it-aktør CDK og Skat.



MC Desktop lanceres på infomøder landet over i februar måned, og har været afprøvet hos få udvalgte motorcykelvirksomheder i landet. Det nye Biltorvet.dk har desuden oprettet en mc-sektion for annoncering af motorcykler.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11