STRATEGI "I løbet af de næste 100 år er der ingen garanti for, at bilfabrikanter vil fortsætte med at spille ledende roller inden for mobilitet. Et afgørende slag er begyndt - ikke en om at vinde eller tabe, men om at overleve eller dø.
Sådan sagde Toyotas øverste chef - og barnebarn af firmaets grundlægger - Akio Toyoda, da han i slutningen af november præsenterede en ny struktur og ledelse hos verdens næststørste bilproducent. Den træder i kraft allerede 1. januar og skal sikre mere mangfoldighed i de øverste ledelseslag for at håndtere nye krav til elektrificering, autonom kørsel og forbundne biler.
Akio Toyoda mener, at bilbranchen står over for en 100-årshændelse, som for altid vil ændre branchen.
"Vi er omgivet af forandringer af af hidtil uset hastighed og skala. Vi står over for en situation, hvor der ikke er et øjeblik at spilde, sagde Akio Toyoda ved præsentationen.
Også Volkswagen på vej med ny struktur
I Europa har Volkswagen allerede meldt ud, at der i fremtiden bliver behov for færre forhandlere og er også på det organisatoriske plan i gang med at forberede sig på de nye tider.
Det lader til, at Toyota vil gå endnu mere drastisk til værks og vil strømline sin organisation ved at splitte selskabet op i mindre enheder og samtidig hente ledere fra datterselskaberne ind i selskabets øverste ledelse.
Målet er at efterligne strukturerne fra Silicon Valley startups. I det hele taget er det netop truslen fra amerikanske tech-virksomheder og Kina, der har fået den japanske gigant til at råbe vagt i gevær.
Ændringerne i ledelseslagene medfører også, at Toyota både får kvinder og udlændige op på direktionsgangene.
Toyota melder ud: Overlev eller dø!
Japanske Toyota er klar med en nu eller aldrig-strategi, der skal ruste firmaet til de nye tider.