23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

OBD-krigen rykker ind på markedet for autogrossister

Både grossister, importører og teleselskaber kæmper om adgangen til bilers OBD-stik.

UDVEKSLING Måske er du som mekaniker, værkfører eller sælger snart træt af at høre ordet ’connected’ bliver sat foran stort set alt - connected workshop, connected car og så videre. Men ikke desto mindre kæmper både autogrossister, bilimportører og teleselskaber lige nu en hård kamp om, hvem der kan suge mest data ud af bilerne, både før, under og efter et værkstedsbesøg. Eller i forbindelse med et bilsalg.

Som Motor-magasinet løbende har afdækket, har både FTZ, au2parts, Volkswagen, Mercedes-Benz og Telia løsninger på markedet, hvor man ved hjælp af såkaldt telematik kobler biler op gennem OBD-stikket til værksteder og bilhuse. For de to autogrossister FTZ og au2parts handler det ifølge virksomhederne selv om at sikre, at især de frie værksteder kan komme på omgangshøjde med bilproducenterne, der i flere år har udbygget deres dataråderum - og fået hug for at lukke alle andre ude af de selvskabte databobler.

Det har Klaus Terman, der er projektmanager hos FTZ blandt andre forklaret Motor-magasinet:

- Vi vil sikre de frie værksteder, at de kommer på omgangshøjde med de løsninger bilfabrikanterne tilbyder deres værksteder. Det mener vi er vigtigt for såvel værkstederne som kunderne, som dermed sikres et frit valg, siger Klaus Terman.

Kender kendte systemer
FTZ, tilbyder derfor nu sine værksteder enheden TEXA CARe, som tilsluttes køretøjets OBD, hvor den så kommunikerer med førerens Bluetooth-forbindelse på telefonen.

Her vil en app advare værkstedet om eventuelle problemer med køretøjet og andre væsentlige informationer.

- Fordelen er, at et enheden kan integreres med de IT-systemer, værkstederne allerede benytter - herunder FTZ+, lover Klaus Terman.

En lignende model, der baserer sig på et simkort, finder man hos au2parts - her kalder man systemet for au2cloud. Det fortæller Niels Skak, der er direktør hos grossisten au2parts til Motor-magasinet.

- Vi har i lang tid set udviklingen gå i retning af, hvor bilen og værkstedet bliver online med hinanden, således at der løbende kan udveksles informationer via "skyen", derfor vores nye navn au2cloud.

Sky-løsningen bliver fuldstændig integreret i vores nye kommende au2office, som der er snigpremiere på til au2messen. au2cloud vil i tiden fremover, som øvrigt IT, gennemgå en videre udvikling, fortæller Niels Skak.

Mange udbydere lurer
Vender man blikket mod bilimportørerne og producenterne, så har især Volkswagen og Mercedes-Benz i den senere tid markedsført sig på, at de kan dataopkoble biler til fordel for både kunden og værkstedet.

Hos VW tilbyder man i dag ’Min Volkswagen’, der er udviklet af Connected Cars, som ejes af Semler. Her er målsætningen, at op mod 170.000 biler i 2018 skal være forbundet via et simkort-modul, som ’Min Volkswagen’ bruger. Her kan systemet bruges på biler tilbage fra 2008. Nicolai Capion Rasmussen, der er servicemarkedschef hos Semler er en af hovedarkitekterne bag systemet, og han forklarer over for Motor-magasinet bevæggrunden for, hvorfor Semler går ind i OBD-krigen:

- Vi har lavet kundeundersøgelser, der viser, at 95 procent gerne vil have en boks installeret, der giver dem nye muligheder for at overvåge bilen, selv på afstand, via appen hvad angår placering, dæktryk, tankniveau, oliestand, batteritilstand med videre. Og så kan man chatte med forhandleren, der således bliver promoveret, via appen og booke tid på værkstedet, hvilket styrker kunderelationen, siger Nicolai Capion Rasmussen og fortsætter:

- Mærkeværkstederne kan se alt omkring bilen på pc-skærmen via oversatte Hexa-koder, herunder periodiske fejl - ja selv fejl der fremkommer i sving eller ved varm eller kold motor. Og det har betydning for bestilling af dele på værkstedet.

Hos Mercedes-Benz Danmark har man også i løbet af 2017 brugt en del ressourcer på at markedsføre det såkaldte Mercedes-me, der er en onlineportal, som alle nyproducerede Mercedes-Benz-biler kan tilsluttes.

Mercedes-me, der suppleres af en app, gør det muligt online at bestille serviceeftersyn, indhente tilbud, overvåge ens bil, gå på opdagelse i diverse nyheder og tilkøbe eksempelvis software til moderne Mercedes-Benz-biler. Som eksempel nævner den danske importør systemet Remote Parking Pilot, der i Mercedes me kan tilkøbes til den nyeste E-klasse.

Martin Fejø, der er regional eftermarkedschef hos Mercedes-Benz Danmark, har tidligere uddybet systemet over for Motor-magasinet:

- Mercedes me er udtryk for nogle meget store ændringer i vores koncern. Det globale og strategiske initiativ har betydet, at vi har haft alle på eftermarkedet og sælgerleddet igennem et specifikt Mercedes me-kursus. Vi har samtidig udarbejdet et omfattende opslagsværk til forhandlerne, der skal indstille sig på, at den her platform kommer til at være af afgørende betydning, når vi taler fremtidig kundekontakt, forklarede Martin Fejø tidligere til avisen.

Direkte kontakt
Også teleselskabet Telia ser muligheder i OBD-stikket til biler. Motor-magasinet var i sommer til præsentation af det i Danmark nye Telia Sense. Med den velkendte dongle og et simkort kan Telia opkoble biler helt tilbage fra 2001, hvilket i runde tal svarer til 1,8 millioner biler i Danmark. Telia Sense er ifølge selskabet en helt naturlig kurs mod et tiltagende IoT-samfund - Internet of Things.

- Der tales rigtig meget om Internet of Things i disse år, og Telia Sense Car er nok det mest konkrete IoT-produkt, der overhovedet findes i Danmark. Dagens nyhed indeholder en lang række spændende perspektiver for en sikrere, sjovere og mere effektiv bilpark i Danmark, har Telias adm. direktør Morten Bentzen forklaret avisen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157