EMISSIONER Hvis du har set fyldte gader med hundredvis af mennesker, der jagtes af tyre med blodsprængte øjne, så har du nok en idé om, at man befinder sig i Spanien. Nærmere bestemt er der tale om Pamplona i den nordlige del af det sydeuropæiske land.
Måske er der ikke meget tyrejagt over katalysatorer, men ikke desto mindre havde Paul Sanders og Patxi Goñi fra virksomheden AS medbragt lidt spansk charme i form af tapas - ingen tyre - til FTZ fagmessen, hvor de havde byttet virksomhedens hjemby Plamplona ud med Odense - nærmere bestemt FTZ fagmessen 2017.
De to spaniere stod heller ikke klar med et rødt tæppe, men de havde i stedet medbragt en helt klar vision for det danske marked: Det er nu, der for alvor skal rykkes.
- Vi ser et enormt potentiale på både det danske og det skandinaviske marked, når det handler om katalysatorer og partikelfiltre. Selvfølgelig er lovgivningen i Danmark og Sverige som udgangspunkt den samme som i Spanien. Men vores erfaring er, at kontrollen er langt mere gennemgribende og effektiv i Norden. Det ser vi som en klar fordel med den specialviden, vi har, og de produkter, vi har til eftermarkedet, forklarede Paul Sanders, der er forretningsudvikler hos AS.
En klar skillevej
AS har eksisteret siden 1973, hvor firmaet blev stiftet i tyreløbets hjemby, Pamplona. I starten bestod produktionen alene af udstødninger, men ifølge Paul Sanders stod man i midten af 1990’erne ved en klar skillevej: Skulle man fortsat satse på udstødningssystemer, eller skulle man i stedet lægge alle kræfter over på katalysatorer og partikelfiltre?
- Svaret blev det sidste, og fra 1996 og frem til i dag har AS satset alt på netop de forretningsområder. Og det var efter min vurdering klogt, for det har bragt os til en god position, hvor vi har sat os på noget specialviden inden for det her område. Det har over årene også bragt os længere ind på det danske marked, fortalte Paul Sanders.
Stadig masser af diesel
Trods katalysatorer og partikelfiltre har mange politikere som beskrevet i flere omgange i Motor-magasinet fået dieselmotorer helt galt i halsen. Både Paul Sanders og Patxi Goñi henviser til, at en moderne Selektiv katalytisk reduktion (SCR) sammen med AdBlue-væske kan reducere emissioner med op til 80 procent.
- Man kan sige, at der fra motorrummet og udstødningsrørets yderste tap i dag ligger så meget teknologi undervejs, at firmaer som os i min optik har masser at arbejde på de næste mange år. Både når det handler om SCR-løsninger, katalysatorer og partikelfiltre, sagde Paul Sanders.
En SCR-katalysatorer med tilhørende AdBlue-tank kan dog betyde en meromkostning for installation på en personbil på over 25.000 kroner, som teknologien er lige nu.
Filtre til benzin’ere på vej
Der er også så småt ved at komme gang i udviklingen og brugen af partikelfiltre til benzinbiler, som over for dieselmotorer har kørt på frihjul i nogle år. Det ændres der på med den kommende Euro 6C-norm, hvor alle nye benzinbiler med direkte indsprøjtning - med eller uden turbo - i praksis har brug for partikelfiltre. Det er også en udvikling, spansk AS så småt har taget hul på.
- Vi er i gang med at teste og udvikle prototyper af partikelfiltre for benzinbiler. Flere OEM-producenter har sat systemer på en visse modeller. Erfaringen herfra er, at så går der lige nogle år, før eftermarkedet for alvor starter sin efterspørgsel. Men derfor er vi naturligvis startet, forklarede Paul Sanders.
Volkswagen-koncernen er gået i gang med benzinfiltre, der forkortes GPF, og har i 2017 sat dem på blandt andre den nye Tiguan. Hertil kommer en stribe af producentens TSI-motorer. Også Mercedes-Benz har sat benzinpartikelfilter på sin faceliftede S-klasse.
- Jeg tror dog ikke, at vi ser den store udrulning til eftermarkedet og eftermontering før om fire til fem år. Men så kommer det helt sikkert, supplerede Paul Sanders.
Dansk autobranche får én med ’spanskrøret’
Spanske AS, der siden 1973 har sat sig hårdt på udvikling af emissionsteknologi, skruer op for indsatsen i Danmark.