23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Salget af punkterfrie dæk flyver derudad

Punkterfrie dæk er mere end bare en image-skaber - for Bridgestone er der rent faktisk salg i dæk, man kan køre videre på.

DÆKSALG Betegnelsen ’punkterfrie dæk’ er en anelse misvisende, for de punkterfrie dæk kan jo faktisk godt punktere. Dækkets styrke er, at man kan køre videre på det, selv om det er fladt. Punkterfrie dæk har været på markedet en årrække, men indtil nu især til langt dyrere biler. Imidlertid lancerede den japanske dækproducent Bridgestone i foråret et punkterfrit dæk, der kan monteres på alle biler; både biler, der er født med denne type dæk og på biler, der er født med konventionelle dæk.

Men kan det være rigtigt - kan det vitterligt lade sig gøre at køre på et dæk, der lige har fået jaget et syvtommersøm gennem sig? Vi gennemfører forsøget med det nye dæk med navnet DriveGuard på FDM Jyllandsringen. Bilen er en Kia Rio, altså en typisk repræsentant for en "almindelig bil". Dækkene hele vejen rundt er nye japanske dæk. Og nu: Et søm gennem venstre fordæk. Et øjeblik efter er der absolut intet dæktryk tilbage - al luft er sivet ud.

Så på et punkteret fordæk kører vi ud på banen. Vi kører ud og ind mellem kegler, der viser hvor vi skal undvige, bremse blødt og hårdt og køre med op til 80 km/t, der er dækkets "topfart".

Og konklusionen er klar: Ja, ja, det er muligt at køre videre på et fladt dæk af denne type. Bilen kan stadig styre, accelerere og bremse med ikke ringe stabilitet. Dog er bilen i sagens natur ikke nær så stabil som på fire dæk med korrekt dæktryk. Derfor børe man som bilist udelukkende køre langsom direkte til værkstedet. Aldrig "bare" køre videre.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079