MODEL Nedsættelse af registreringsafgiften eller en total omlægning? Der afholdes i disse dage lange, intense møder i regeringskontorerne, hvor Dansk Folkeparti er indbudt til forhandling om de forkætrede bilafgifter.
Problemet for regeringen - og ikke mindst bilforhandlerne er, at bilkøberne er helt opmærksomme på, at der kommer nye bilafgifter, og det har fået bilsalget til at foretage katastrofeopbremsning.
Tidligere er disse nedsættelser kommet som i tyv om natten og først meldt ud, når det hele var aftalt og klappet af forligspartierne imellem. Men denne gang kunne Dagbladet Politiken allerede 23. august afsløre, at en nedsættelse af registreringsafgiften ville indgå i regeringens skatteudspil og på et pressemøde tirsdag meldte regeringen ud, at den pønsede på at indføre en flad skat på 100 procent som erstatning for det nuværende system, hvor der betales 105 procent af bilens afgiftspligtige værdi op til 106.600 kroner og 150 procent for den del af prisen, der ligger over det beløb.
Men regeringens støtteparti, DF, var ikke begejstret - specielt ikke til udsigten til, at en Porsche ville blive 800.000 kroner billigere. De ville hellere have en afgift baseret på bilens sikkerhed og forurening - en såkaldt teknisk baseret afgift.
Derfor arbejdes der i øjeblikket på højtryk i Finansministeriet og Skatteministeriet.
Skat på vægt og CO2
Mandag fremkom De danske Bilimportører så med et forslag, som de mener, tilfredsstiller alle parter: En afgift udelukkende baseret på bilens vægt og CO2-udslip.
- Der er tale om et uhyre enkelt system, som vil kunne sættes i gang i løbet af en uges tid. Det vil samtidig sikre et meget stærkt incitament til, at danskerne køber mere miljørigtige biler, og vi vil få et meget højere indhold af sikkerhedsudstyr i bilerne, siger Gunni Mikkelsen, direktør for De Danske Bilimportører (DBI), og fortsætter:
- Ikke mindst er det en langsigtet løsning, der en gang for alle gør op med det kludetæppe af lappeløsninger, vores afgiftssystem har været martret af de sidste 90 år.
Forslaget er inspireret af det norske system, hvor afgiften er baseret på netop disse to faktorer:
- Der har tidligere været andre elementer som bilens effekt og slagvolume, men erfaringen viser, at jo enklere system, jo bedre.
I DBIs forslag lægges der op til, at de to elementer - vægt og CO2 - skal vægtes med 50 procent, mens det i Norge er 70 pocent på vægt og 30 procent på CO2.
Til spørgsmålet, om DBIs forslag vil gøre de luksusbetonede biler billigere, siger Gunni Mikkelsen:
- Der er det sidste halve år solgt 75 biler med en vejledende udsalgspris på over to millioner kroner. Det er muligt, at dette tal vil stige og skulle det stige til f.eks. 100, så skal det ses i forhold til et salg på 123.000 solgte biler i samme periode.
Importørerne foreslår skat på vægt og CO2
De Danske Bilimportørere fremlægger forslag til en bilafgift efter norsk model, som kan implementeres på en uge.