23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Omlægning: Derfor går Webasto ind i batterikamp

Webasto, der ellers især er kendt for soltage og varmeløsninger, går ind i kampen om batterier. Få begrundelsen her.

OMSTILLING Webasto ligger godt med fremme i feltet, når det handler om at levere udstyr til autobranchen. Især er det varme- og airconditionløsninger, som producenten er kendt for, men en global efterspørgsel på batterier og batteriteknologi får nu Webasto til at satse mere massivt på netop det felt.

Som Motor-magasinet kunne fortælle om i sidste uge så er især topchef Holger Engelmann blevet overbevist om, at markedet for drivlinjer til elbiler står lige på kanten af et massivt gennembrud. Mediet Automotive News Europa har talt med den 52-årige CEO om fremtiden for Webasto - afsættet er en ny sektion hos virksomheden med navnet e-solutions.

Automotive News spørger blandt andet indtil, hvor meget netop den enhed skal bidrage til, når Webasto har et erklæret mål om en omsætning på 37 milliarder kroner. Til det svarer Holger Engelmann:

- Det vil ikke være så signifikant, da vi mener, at e-mobilitet virkelig vil tage ud efter 2020, sandsynligvis omkring 2025. Så det er en investering i ordrer, der kommer i fremtiden. Vi er nødt til at komme ind på markedet (for batterier, red.), fordi det på et tidspunkt siger boom og bliver stort. Mange af vores kunder vil lancere deres køreklare elbiler mellem slutningen af 2018 og 2022. På det tidspunkt vil flere og flere opladningsløsninger være tilgængelige, og så tror jeg, markedet tager fart, fortæller Holger Engelmann til Automotive News.

Skal samle batterier
Topchefen mener, at virksomheden til at begynde med vil fokusere på at sammensætte batteripakker og eksempelvis ikke selv opstille ladestationer til det netværk, han selv fremhæver som afgørende. Adspurgt om potentialet for at samle batterier siger CEO’en:

- Vi skal samle batterierne og levere dem til kunderne, så de kan integrere dem i bilen. Vi forventer, at dette ligner vores division for tagkonstruktioner til biler, hvor vi samarbejder tæt sammen med vores kunder om, hvordan systemerne passer bedst til hver model. Da formen på batteriet varierer afhængigt af bilen, forventer vi at have dybdegående diskussioner med vores kunder om netop udformningen.

Ikke direkte konkurrent
Webasto-chefen ser dog ikke på sin virksomheds nye område med de briller, der er designet til kamp med bilproducenterne selv.

- Vi er helt klar over, at et stort antal batteripakker ikke kommer til at blive leveret fra os. Vi forventer, at de fleste bilproducenter selv vil stå for det, og vi vil ikke være konkurrenter til vores kunder. Vi ønsker at være komplementære til dem på det her felt. Og hvor bilproducenterne ikke ønsker at være med, kan vi træde til, forklarer Holger Engelmann til Automotive News.

Han forventer, at ca. 30 til 40 procent af markedet vil være åbne for leverandører lig Webasto.

Fremgang i Kina
Kina som bilnation er på rigtig manges læber for tiden - især når det kommer til produktion af elbiler. Også Holger Engelmann ser potentiale i markedet:

- Kina oplevede en stærk salgsfremgang i første kvartal, men vi ser et lille dyk mod årets udgang. Men generelt vil der stadig være meget god vækst. På længere sigt forudser vi en enorm vækst i Kina, og stabil til moderat vækst på de øvrige markeder. Webasto har hovedsæde i Stockdorf nær München og er en familieejet virksomhed, som blev grundlagt i 1901. Virksomheden er en af verdens 100 største leverandører til bilbranchen og er repræsenteret i mere end 50 lande verden over - 30 af disse med produktion. I flere end 75 år har Webasto været leverandør til bilbranchen, og selskabet producerer i dag cabriolet- og tagsystemer samt varme-, køle- og ventilationssystemer.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141