BILTEST Ja, den nye Seat Ibiza er god, den er bragende god - faktisk øjeblikkets bedste i sin klasse. Bedre end Suzuki Swift, bedre end Toyota Aygo, faktisk bedre end den nye Nissan Micra. Om den så også er bedre end den nye Ford Fiesta, der lanceres herhjemme senere denne måned og bedre end den kommende Volkswagen Polo? Time will show!
At Ibiza er så god er ikke vanskeligt at forstå, når man graver sig ned i bilens teknik. For husk på, at Seat jo er en del af Volkswagen Group og at Ibiza på mange måder er samme bil som den glimrende VW Polo - det er trods alt ikke for ingen ting, at klassen af mange slet og ret kaldes for Poloklassen.
Til overflod står den nye Ibiza på samme platform og samme teknik som den nye Polo - altså den helt nye Polo, den, der lanceres til november. Så med andre ord: Seat Ibiza 2017 er tidligere ude med den nye Polos teknik end Poloen selv.
Til denne prøvekørsel har vi kørt to forskellige Ibizaer, både grundmodellen med den 1-liters 3-cylindrede motor med 95 hk og den frækkere, mere veludstyrede og meget dyrere FR med samme motor og samme effekt.
Begge kører i deres sjæl ens: Præcis på rattet, hurtig til at styre ind og hurtig inde i svinget. Takket være hele 18" store hjul er FR skarpest og hurtigst, men måden er ens. Begge er snorlige ligeud og under opbremsning.
Komfortabel er et tillægsord, der roligt kan buges på begge biler. Velfungerende affjedring med støddæmpere, der sluger det meste. Dog er der en gradsforskel - på 18" store valser er FR selvfølgelig lidt kantet på skarpe kanter - men ikke mere end godkendt.
Den 3-cylindrede motor: Måske er der fortsat kunder, der tænker for småt og for støjende. At en 3-chindret, 1-iters motor med omkring 100 hestekræfter er rigeligt ti biler i denne størrelse er for længst bevist. G det gælder også her i Ibiza. Og støjen? Den 3-cyindrede Ibiza har den karakteristiske 3-cylinder-lyd ved fuld acceleration - men nej, den støjer ikke.
Og betydningsfuldt og faktisk et must i denne klasse i dag: Ibiza fås med automatisk nødbremse, der både kan e en bi og en fodgænger.
Ny Ibiza - øjeblikkets bedste mini
Seat Ibiza skal skynde sig at hvile ekstra godt på laurbærrene. For lige nu er den miniklassens bedste; men ny Ford Fiesta lanceres denne måned, og til november kommer ny VW Polo. Og så bli’r Ibiza måske overhalet.