23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Den bedste af dem uden navn

Bilfabrikkerne mixer biltyperne i hidtil uset fart, så kunderne får mere at vælge imellem, men af og til løber vi tør for ord til at beskrive bilerne. Her er Audi Q2 - den af bedste af den type, der endnu ikke har navn.

BILTEST Tænk på Peugeot 3008 - er den en SUV eller en crossover? Eller hvad med en Mazda CX-3 - hvilken type er den? Og yderligere kompliceret bliver det, når vi om kort tid skal byde velkommen til biler som Audis Concept Sportback. Hvad skal de hedde?

Samme spørgsmål kan vi stille om testbilen her, Audi Q2. Jo, denne er måske en SUV - den er i hvert fald høj. Måske er den i crossover, fordi den på ingen måde er så grov i sit udtryk som en rigtig SUV, og da slet ikke en 4x4, som vi sagde en gang. Og den røde Audi - den rummer jo ikke mere end en lille hatchback. Og kører omtrent som en GTI.

Så hvordan skal vi rubricere den? Vi opgive at løse den opgave, og nøjes med at køre. Men det er til gengæld en oplevelse helt uden løse ender og efterfølgende spørgsmål.

For Audi Q2 - inkl. basismodellen her, Q2 med 1,0-liters benzinmotor - kører intet minde end fremragende. Vi tage lige oplevelserne styk for styk:

Kørestillingen: Vel er en Q2 en lille bil, men det ændrer ikke på, at kørestillingen er glimrende, tæt ved perfekt faktisk. Sæde, der støtter godt. Rat, der ligger præcist som det skal i hænderne.

Frisk motor og nul støj

Men hvad så med motoren og køreegenskaberne? Hvad skal vi tage først? Jeg vælger for os; det bliver motoren.

Under frontklappen ligger en af Volkswagens Groups 3-cylindrede 1,0-liters turbomotorer - TFSI, som den kaldes, når den er i en Audi. Her er effekten så 116 hk - hos flere af de andre lidt anderledes, men det ændrer ikke på, at det er den samme motor.

Her i Audien er den omdrejningsvillig, den er frisk, lyder godt (ja, det gør den) og måske vigtigst af alt: Ingen støj som i ingen støj overhovedet. Derefter der det bevist overfor alle konkurrenter, der producerer 3-cylindrede små-motorer, at de kan være lige så velafbalancerede og tyste, som motorer med fire cylindre. Så er det sat på plads.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079