TEST På mange måder minder den kamp, dieselbiler er en del af lige nu, om en boksekamp den 13. oktober 2001 i Parken. For hardcore fans af boksning står datoen måske tydelig, mens andre nok lige må en tur på Google.
13. oktober 2001 måtte den danske bokser ’Super’ Brian Nielsen erkende sit nederlag efter seks runder mod amerikaneren Mike Tyson. En alvorlig flænge i øjenbrynet blev det synlige bevis på en bokser, som var i knæ - men de seks runder, som var gennemført - var ét stort punch til Brian Nielsens krop.
Okay. Dieselbiler. Godt nok er der ikke tale om biler bygget i Danmark, men alligevel er dieselbiler globalt set blevet sendt til tælling af amerikanerne. Det var som bekendt det amerikanske miljøagentur, EPA, der tilbage i 2015 startede en sand næve-fight med mægtige Volkswagen, der havde fusket med software i sine dieselmotorer.
Siden da har Volkswagen Group rejst sig og kæmpet videre, måske stærkt blødende lig Super Brian, men sandsynligvis med flere slag gemt i handskerne, end den danske bokser havde den aften i Parken mod Mike Tyson.
Når jeg så samtidig kigger på den nye Golf 7, version 2.0 om man vil, i den 4-cylindrede 1.6 liters TDI-udgave med 115 hestekræfter, som Motor-magasinet har testet, så taler vi altså virkelig om et had-kærligheds-forhold. For den er godt nok svær at hade, selv om jeg egentlig gerne vil.
Energi imponerer
Golf TDI sætter første stød ind med sit forbrug. På en tur mellem København og Oksbøl i Vestjylland målte vi testbilen i Variant-udgave til 17,9 km/literen - godt fyldt med sommerhus-opbakning, to cykler og dertil motorvejshastigheder. På kortere ture i det fascinerede, sandede Vestjylland kunne testbilen uden problemer nå 23 km/literen. Ergo er det svært at hade bilen for dens motor, når brændstofudgifterne for at køre den tur ikke var meget mere end 400 kroner, tur/retur.
Diesel som brændstof sætter i en kamp med øvrige brændstoftyper også eksempelvis biodiesel til vægs. Ja, ja. Hydrogen er en en liga for sig, dog har brint tit fået skyld for at svine med energien i elektrolysen. Men brændværdi er fint nok, det handler jo om reelt forbrug og daglig drift for de kunder, som trods Dieselgate og diverse dårligdomme om diesel svinger forbi forhandlerne for at købe en dieselbil. Og her må vi bare sige, at Volkswagen 1.6 TDI gør det godt.
Tusinder af dødsfald
Det kommer nok næppe bag på ret mange, at dieselbiler er sundhedsskadelige. Ja, avancerede partikelfiltre kan forhindre den værste forurening, men et forskningsprojekt i det videnskabelige tidsskrift Nature kunne forleden fortælle, at man alene i Europa kan tilskrive dieselmotorer 6800 dødsfald. På verdensplan kan man i forlængelse af det knytte 38.000 dødsfald afledt af NOx.
Vi ved også, at tyske Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC) forleden var ude med det en klar advarsel i bokseringen for dieselbiler. Ud af 38 testede dieselbiler for NOx-udledning, dumpede 36. Kun to kunne altså holde sig under grænseværdi for NOx på 80 mg NOx pr. kørt kilometer efter den nyeste Euro 6-norm. Av.
Forsvaret
Selv om Brian Nielsen nok kunne forsvare sit nederlag tilbage i 2001 til Tyson, så har det i sagens natur været noget sværere for Volkswagen Group at forsvare omfattende og systematisk snyd med software i over 11 millioner dieselbiler. Hertil har det også vist sig temmelig svært for den tidligere topledelse i VW, hvor hovedaktionærerne fra Porsche ikke tidligt i processen blev orienteret om svindlen. Det har da også ført til anklager om kursmanipulation. Slam!
Men okay. Volkswagen er ikke gået fallit, som nogle dristede at sige ville ske, da krisen tordnede afsted i efteråret og vinteren 2015. Og faktisk viste en analyse, som Voxmeter lavede sammen med Motor-magasinet tilbage i marts, at Volkswagen, trods den omfattende skandale, stadig scorer højt i den såkaldte Net Promoter Score (NPS). Den fortæller noget om, hvorvidt brugerne/ bilejerne føler sig som repræsentanter for mærket eller ej. Her scorede VW en 10. plads ud af 21 mulige, mens Audi strøg helt til tops.
Jeg vil også sige, at kigger man isoleret set på testbilen, så kan jeg godt se hvorfor. Gudskelov for de mange brugtvognsforhandlere, så er markedspriserne for en VW Golf ikke blevet mørbanket, som Brian Nielsen. Det er nok også svært for kunderne bare uden videre at skifte bil, i hvert fald hvis den er købt og betalt.
Forbrugeradfærden er anderledes, hvis der bryder brand i en Samsung-telefon til 6000 kroner. Jo, det er mange penge, men der er alligevel langt op til en ny VW Golf Variant, der starter ved 226.000 kroner. De fleste kan i sagens natur nemmere overskue at skifte telefon. Det er straks mere bøvlet og dyrere med en bil.
Bladrer man i forlængelse af det igennem De Danske Bilimportørers statistik, så er netop Volkswagen Golf stadig den sjette mest solgte bil i 2017 i skrivende stund. Og nr. tre og fire besættes i øvrigt af VW Polo og VW Up.
Opdateringerne
Volkswagen Danmark oplyser over for Motor-magasinet, at samtlige de 73.000 berørte biler i Danmark er blevet indkaldt til det tjek, der skal til for at udbedre software-snydet på henholdsvis 1.2, 1.6 og 2.0 liters dieselmotorerne.
Ud af den samlede andel har 60 procent foreløbigt fået lavet opdateringen, mens de øvrige venter til, at bilen alligevel skal til service. Skandalen har selvfølgelig medført mer-arbejde til en række Volkswagen-værksteder, selv om de nok hellere havde set, at der var på mere regulær vis, at kunderne måtte svinge forbi.
Man må håbe for bilejerne, at problemerne så stopper der. Dog tyder det ikke helt på, at Volkswagen vil komme til at opleve samme blodbad i Europa, som i USA, hvor VW står med 288.000 ubrugelige biler, som fortsat ikke kan sælges på grund af snydesoftware.
Men selv om dieselbilerne med VW i spidsen har fået tæsk, så tyder meget på, at mange fortsat lader sig forføre af deres gennemsnitlige forbrug og dertil lavere brændstofpriser - lidt som den charme, Super Brian kunne udstråle med flækket øjenbryn og en gennembanket krop efter seks omgange mod Tyson.
Brian Nielsen stoppede sin professionelle karriere et par år efter, at 22.000 tilskuere så ham tabe i Parken. Han vendte kort tilbage mod ingen ringere end Evander Holyfield i 2011. Herefter var det definitivt slut. Om dieselbilerne lider lidt samme skæbne, ved vi selvfølgelig ikke. Men jeg er tilbøjelig til at tro det.
Et kompliceret kærlighedsforhold til diesel
Dieselbiler er truede og er oppe mod hårdslående trusler. Men bilerne er virkelig svære at hade, selv om man prøver.