23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fartrekord: Sådan slog Honda VW på Nürburgring

Der er salg i at køre stærkest på Nürburgrings Nordsløjfe. Se bare hvordan Honda og VW slås lige nu med japanerne forrest. Hvordan kunne japanerne nedbryde en VW-tid, der ellers virkede umulig at slå?

FARTANALYSE Det er klart nok: Hurtigste bil på en omgang Nürburgring kan sælge bedre. Og "sidste mand er en kylling." Err, det med kyllingen er næppe helt rigtigt, men at der vitterligt både er prestige og konkret salg i at have omgangsrekorden på den ikoniske, tyske racerbane er en række af bilfabrikkerne ikke i tvivl om.



Det er derfor Ferrari, Lamborghini, Porsche og Koenigsegg af alle bruger tid, energi og mange penge, rigtigt mange penge her på at skrabe nogle sekunder af de andre bedste omgangstid på den godt og vel 21 kilometer asfaltslange rundt i Eiffel-bjergene.



Også blandt de knap så hurtige biler er det helt på samme måde - også blandt GTI’er: Hurtigst er bedst - direkte salg. Honda har netop sat kørt en omgang Nordsløjfe på syv minutter og 44 sekunder. Det er en pæn slat hurtigere end Volkswagen, der ellers havde tiden blandt forhjulstrækkere - underforstået power-GTI’er. Hondas tid er 7:43,8 minutter, i runde tal fire sekunder hurtigere end Volkswagens.



Hvordan gjorde de - japanerne? Ved at studere de to inbord-videoer kan man se følgende:



Alle de steder på banen, hvor effekten har betydning, kører Hondaen cirka 10 km/t hurtigere. Et eksempel: Ved indkørslen til Touristenfahrten kører Honda således 253 km/t imod Golfens 236 km/t.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125