23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Minister bløder op i svar om berygtet grænse

Skatteminister erkender, modsat tidligere, at høj reparationsgrænse er miljøvenlig.

POLITIK Der kan være en lille opblødning på vej i den verserende debat om reparationsgrænsen, der fastsætter, hvor stor en andel af en trafikskadet bils værdi, der kan repareres uden fornyet betaling af registreringsafgift.

I et svar til Martin Lidegaard, skatteordfører fra Radikale Venstre, fra 21. april skriver skatteminister Karsten Lauritzen (V) følgende:

’... er der miljømæssige gevinster ved at reparere bilen og dermed udskyde produktionen af en ny og bortskaffelsen af den gamle’. For Kristian Brændstrup Bech, der er erhvervspolitisk konsulent i Håndværksrådet, vidner det om lidt andre toner fra især Skatteministeriet, end man tidligere har været vant til.

- Det er glædeligt, at skatteministeriet anerkender, at der kan være en gevinst for samfundsøkonomien og miljøet ved at reparere biler frem for at skrotte dem, siger han.

Håndværksrådet tager udgangspunkt i et lignende spørgsmål, som Dansk Folkepartis René Christensen stillede Karsten Lauritzen i foråret 2016. Dengang blev der, ligesom Martin Lidegaard gjorde det forud for det nyeste svar, spurgt ind til, hvad der sker, hvis reparationsgrænsen hæves fra de nuværende 65 procent. Dengang svarede Skatteministeriet 21. juni 2016 følgende:

’En højere reparationsgrænse må forventes at medføre en miljøforringelse. Det skyldes, at bilparken vil blive lidt ældre og lidt større. De biler, der i dag skrottes som følge af reparationsgrænsen, erstattes af biler, der i gennemsnit er nyere, end dem de erstatter. En højere reparationsgrænse vil derfor medføre forældelse af bilparken.

- I svaret fra 2016 nævner Skatteministeriet intet om miljøfordele. Det er derfor, Håndværksrådets hæfter sig ved Karsten Lauritzens nyeste udlægning af, hvad reparationsgrænsen egentlig har at sige for helhedsbilledet, når man både taler økonomi og miljø. Og det er vi positive overfor, siger Kristian Brændstrup Bech.

Tung CO2-regning
Ifølge Håndværksrådet, så bliver miljøbelastningen ved nye biler nemlig oftest glemt, når man fastlægger grænsen lig den omdiskuterede reparationsgrænse:

- En ny bil belaster miljøet med omkring 10 ton CO2. Derfor er det i mange tilfælde bedre at reparere end at skrotte og købe nyt. Samtidig vil det øge genanvendelsen af ressourcer og skabe flere job, siger Kristian Brændstrup Bech.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094