23948sdkhjf

Leasing-klarhed, tak

Den ugentlige leder fra autobranchens uafhængige fagblad gennem 47 år.
MOTOR-MAGASINET MENER:

DET BULDRER DERUDAD med leasingsalget af nye og brugte biler herhjemme. Men samtidig er der uklarhed omkring gældende regler for autobranchen. Som vi kan berette i denne uges fagblad, fra blandt andet Bilbranchens Blitz analyse, er en stigende del af bilparken leasede biler – på godt og ondt i forhold til også eftermarkedets muligheder for servicering og reparation. Og med den stigende andel af leasingbiler er også stadig flere aktører i leasingbranchen en del af denne nye trend med pil opad.

DESVÆRRE GÅR DET OGSÅ GALT for aktører i autobranchen. Vi beskriver på side 6, hvordan en stor autoforhandler er røget uklar med Skat om tolkning af reglerne, og dermed er blevet præsenteret for en efterregning på 17 millioner kroner for efterbetaling af afgifter på 100 leasingbiler. Hvorvidt Skat har ret i deres vurdering af sagen – om bilerne er leaset retmæssigt for 12 eller 24 måneder, med de muligheder og begrænsninger det medfører – må være op til en ny vurdering ved Landsskatteretten, som forhandleren har kæret afgørelsen til. Ikke desto mindre har vi på jungletrommerne den seneste tid hørt, at leasingbranchen i stigende omfang prøver at tolke lige lovlig lempeligt på reglerne. Nogle aktører har sågar kontaktet Motor-magasinet i fortørnelse over konkurrenceforvridning på grænsen af de lovlige – altså at aktører, der ikke strammer begreberne, lider under ”usportslige” kolleger i branchen.

DETTE MÅ HØRE OP. Vi må have klarhed om reglerne på leasingområdet, som også en leasingekspert efterlyser. Finter skal stoppes, hvis det medfører urimelige markedsforhold for dele af autobranchen, og hvis statskassen unddrages skattekroner. Det gælder især, hvis markedet for flexleasing, og særligt splitleasing ikke i fuldt omfang er reguleret fra lovgivers side. Der må ikke herske usikkerhed omkring, hvorledes leasingaftalerne skal opbygges, ligesom kreativiteten i kampen om kunderne ikke må ligge på grænsen til det lovlige. Vi kan som branche ikke leve med, at kunder oplever at modtage tilbud og kontrakter, der er væsentligt forskellige på en række parametre, hvor omkostningerne varierer betydeligt, og hvor leasingaftalens opbygning og indre sammenhænge er svære at gennemskue. Vi ser frem til at få afklaret en eventuel gråzone med måske endog aggressiv udnyttelse af reglerne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219