Priskrig på opladning af elbiler i gang
E.ON går nu ud med en pris på 379 kroner om måneden til strøm til elbiler, hvilket er en markant rabat i forhold til i dag.
- Folk med biler med større batterier - p.t. kun Tesla - kører mere, viser vores undersøgelser. Derfor er det dyrere. Det er også dyrere med ladeboks, fordi vores undersøgelser viser, at man kører mere, når man kan sætte sin bil i ladestanderen hjemme, frem for at finde en ladestander langs kantstenen, siger Susanne Tolstrup, der er informationschef hos E.ON. Danmark.
Trods et drop i salget af elbiler efter årsskiftet, er der dog 8.000 elbiler i Danmark mod 2.000, da E.ON. gik ind i markedet for to et halvt år siden. Så selskabet tror på en positiv udvikling. At det nye enkle tiltag vil få succes, tror man også 100 procent på, for det svarer til succesen hos streaming-tjenester som Spotify og Netflix, hvor der også betales en fast pris. Et virvar af priser kan folk ikke håndtere. En ladeboks får man desuden gratis frem til årsskiftet (på eksisterende ECC-stik på 16/32 A.) mod normalt over 12.000 kroner En standard-installation koster lige nu ca. 6.000 kroner, hvilket dækker op til tre faser. Med det nye tiltag satser man på private brugere, der nu fravælger mormorstik frem for vægboks samt brugere af offentlige ladestandere. Og til erhvervskunder med medarbejdere med elbil eller med egen flåde. Her er kommuner også omfattet.
Private aftaler
Netop nu satser man meget på aftaler med private virksomheder med grøn profil så som elektrikere, for aftaler med servicebranchen er nemlig stigende. Danmark har måske Europas bedste infrastruktur med ladestandere, og derfor undrer det flere politiske partier, at man har ændret beskatningen. Et nyt tiltag fra de partier, der støttede afviklingen (Socialdemokratiet og Radikale Venstre) er at benytte overskydende penge fra puljer til elbiler til en ekstra støtte på ca. 20.000 kroner på bil, hvor fabrikanten støtter med yderligere 20.000 kroner efter tysk forbillede. Mange politikere mener, at det er lappeløsninger. Hos E.ON. tæller man kun Tesla med batterier over 44 kWh, men både blandt andre Opel og Mercedes-Benz er også på vej med store batterier. I Sverige behandles kunder med opladnings-hybrider på lige fod med elbiler. Herhjemme vil politikerne forbyde, at opladningshybrid-biler benytter opladningsstandere i det offentlige rum - de skal kun være til rene elbiler.
Konkurrent først
Det var dog konkurrenten Clever, der var først ude. For 599 kroner om måneden sørger Clever ifølge firmaet selv for for levering, opsætning og installation af ladeboks, og elbilisterne bliver udstyret med et ladekort, der giver grænseoverskridende adgang til virksomhedens netværk med over 750 ladepunkter i Danmark, Sverige og Tyskland. Den løsning kan blandt andet benyttes af købere af BMW i3 og BMW i3 Range Extender. Købere af BMW plug-in-hybrid biler kan få Unlimited for 299 kroner om måneden. Ønsker man kun at benytte ladenetværket (hvis man f.eks. bor i lejlighed), betaler man 399 kroner om måneden for fri strøm på hele Clevers ladenetværk ved køb af en ny elbil fra BMW, og 199 kroner for en plug-in-hybrid bil. Clever Unlimited, som pakken den altdækkende pakke hedder kan også bruges på VW-elbiler, der senest kom med i tilbuddet fra Clever.