23948sdkhjf

Tesla opdaterer fartpilot

Elbilsproducenten er klar med ny fartpilot, efter dødsulykke i maj.
PILOT En dødsulykke tilbage i maj, hvor en fører af en Tesla S blev dræbt efter en kollision med en lastbil, får nu konsekvenser for autopilot-systemet hos elbilsproducenten. Her blev chaufføren dræbt, fordi hverken han eller fartpiloten i Teslaen opdagede en lastbil, der krydsede Teslaens vej i skarpt modlys. Derfor er Teslas modsvar en softwareopdatering, der lægger et større ansvar over på systemet radar, mens kamerateknologien i mindre grad skal forhindre, at Teslaer risikere at ende i lignende situationer som i dødsulykken.

Tesla fortæller selv, at opdateringen, som hedder 8.0, er til rådighed på alle biler solgt efter oktober 2014, fordi det var her, virksomheden for første gang byggede radaren ind i bilens karrosseri. Med den nye softwareopdatering overtager radaren derfor de opgaver, som også tidligere skulle kombineres et visuelt billede af genstand, eksempelvis en lastbil.

Omstilling

Nu overlades opgaven alene til radaren, fordi dens radiosignaler lettere kan opfange metalliske objekter. Problemet med radardata er dog, at systemet risikerer at opfange flere former for metalgenstande, der ikke kræver en opbremsning - som eksempelvis en dåse på vejen.

Derfor var Teslas med opdatering 8.0 nødt til at udvide det antal af objekter og bider af data, som bilens computere skal behandle det det seksdobbelte. I praksis betyder det, hvert objekt, uaset om det er en sodavandsdåse eller en sættervogn, sender langt mere data, som radaren behandler. Kombineret med et 3D-billede, som bilen skaber hvert tiendedel af et sekund, har radaren hjælpes på vej til at vurdere, om bilen skal bremse eller blot fortsætte uden at tro, at der er fare på færde, hvis eksempelvis lastbilen bevæger sig, eller dåsen bare er en dåse.

Big data

Der hvor radarsystemet ifølge Tesla selv dog kan få alvorlige problemer med at forstå vejen egentlig beskaffenhed er, hvis man kører over en høj bro, hvor der i sagens natur er et langt stykke under broen, som kan snyde radaren til at tro, at broen i sig selv udgør en fare. Det samme gør sig gældende, hvis trafikskilte eller lignende hænger ned fra oven, som hvis man kører på en bro af den type af konstruktion.

Tesla vil sammen med radaren trækker på den såkaldte ’fleet learning’. Fordi Tesla-biler er koblet op på nettet og Teslas store servere, kan andre Teslaer sladre om mulige fare eller det modsatte på et bestemt stykke vej. Hvis de data sammenfattende afslører, at biler på vejstykket har bremsen uden reel fare, vil radarsystemet ikke pludselig aktivere bremserne. Er der omvendt basis for på baggrund af Tesla Big data-strøm at vurdere, at stykket kræver nedbremsning, sker det i samarbejde med bilens øvrige systemer.

På den måde sørger bilen altså både for at lede radarsignalerne uden om ufarlige objekter.

Millioner af kilometre

Tesla oplevede tilbage i maj, at en fører af en Tesla S for første gang blev dræbt med den såkaldte autopilot slået til, fordi hverken computer/radarsystemet eller føreren selv opdagede en lastbil, der krydsede vejen.

Angiveligt skulle autopiloten have misset lastbilens trailer, som var helt hvid, fordi der var et meget skarpt modlys, som gjorde, at systemet ikke registrerede ændringer i vejen forude. Ej gjorde føreren, der endte med at blive dræbt, fordi Teslaen fortsatte ind under lastbiltraileren. Men ved at lægge større beslutningskraft over på radarsignalerne, kunne den type dødsfald ifølge Teslas topchef Elon Musk have været undgået.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.191