Elbiler til alle
Den ugentlige leder fra autobranchhens uafhængige fagblad.
MAN KAN SELVFØLGELIG diskutere, om det er en statsopgave at supportere elbilernes fremdrift på markedet. Og man kan diskutere, om el skal fremmes på bekostning af andre drivmidler såsom biogas. Ikke desto mindre kan biogas også omdannes til el og sågar brint, så elbilerne på sigt kan komme uden om deres største hurdle hos forbrugerne – rækkevidden. Så her får den diskussion vel motorstop.
EN RUNDSPØRGE VISER, at foregangsmændene i elbilsalget – kommunerne – nærmest har droppet indkøb af elbiler. Vi kan i den forbindelse tilslutte os Klimarådets forslag om at afgiftsfritage eksempelvis elbilernes dyre batterier, så forskellen på en VW Golf til 112.000 kroner og en e-Golf til 221.000 kroner før afgifter udlignes. Der skal også køre en million elbiler i Danmark i 2030, hvis vi skal nå målet om CO2-neutralitet i 2050 – det kræver, at den sidste diesel og benzinbil bliver solgt allerede om 19 år, anfører Klimarådet.
POLITISK ER DER heldigvis bevågenhed om det svage elbilsalg, og fra radikal side vil man bruge merfortjenesten fra det dundrende store fossilbil-salg til at fremme elbilsalget. Det giver mening. Ligesom det giver mening politisk at udskyde de planlagte næste indfasninger af øget afgift på elbilerne. Bruges de rigtige håndtag, vil også bilsælgerne helt sikkert begynde at plædere for at sælge elbiler, som de klandres for at forsømme i en ny undersøgelse.