23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kom ind i kampen om de usynlige data

Telematik i biler er både en mulighed og en trussel, skriver Mads Engberg, vicedirektør i AutoBranchen Danmark.
DEBAT

De nye tiltag på telematikområdet, er dels med til at højne trafiksikkerheden for bilisterne, og giver samtidig værkstederne mulighed for at øge kundeloyalitet.

Det findes allerede i stor stil i de nye biler, men fra april 2018 skal alle nye biler have en indbygget eCall-funktion. Systemet går ud på, at en bil automatisk laver opkald til nærmeste alarmcentral ved et større uheld, når bestemte sensorer og processorer i bilen aktiveres. Herved sendes et opkald automatisk til nærmeste alarmcentral med oplysninger om tidspunkt for ulykken, bilens placering, og hvordan redningsfolkene hurtigst kommer til ulykkesstedet. For bilproducenterne giver det samtidig et unikt indblik i, hvad der er sket i sekunderne eller minutterne inden ulykken, og hvordan bilen har reageret.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web02