Grib digitaliseringen eller løb
Der var masser af inspiration og råd at hente for de fremmødte på Biløkonomdagen om at kunne udvikle forretning i en ny tidsalder, der er præget af disruption - nye aktørers forstyrrelse af eksisterende værdikæder.
Under overskriften digitalisering og disruption i bilbranchen havde Q8 og biløkonom-uddannelsen igen sammensat en eftermiddag med spændende indlægsholdere i form af Jesper Ratza, direktør i den nystartede Autoproff branche-bilauktionsportal, onlinechef Line Heimer fra Nic. Christiansen Gruppen om deres nye SimplyGo leasingkoncept, Thomas Møller Thomsen om udviklingen i autobranchen samt indehaver af S:Peak:Upp, Søren Eliasen, selv biløkonom, om tips og råd til at begå sig digitalt.
Digitale engrosbiler
Jesper Ratza, med en fortid som blandt andet bilsælger, gav et rids af sin nye virksomhed Autoproff fra 2013 med nu 14 ansatte og op mod 550 udbudte biler hver dag – målet er 50.000 i år.
- Vores mål har været at digitalisere og åbne det tunge, tidskrævende og ofte lokale analoge bilmarked omkring engrosbiler, der tidligere var baseret på kun 3-4 omvandrende orakler i bilpriser i ens nærområde. Autobranchen har hidtil ikke været professionel på brugtdelen, men med stadig mindre marginer er der ikke plads til at prissætte forkert, sagde Jesper Ratza. Han listede en række ”disruptere”, der har udfordret de gængse værdikæder, såsom Ryanair, Amazon, Netflix, Wikipedia, Skype, Apple, Airbnb, Uber og Snapchat. Men også tidligere General Electric og Ford.
- De nye disruptere, der bruger digitaliseringens muligheder, vokser lynhurtigt. Fællesnævneren er, at kerneforretning er gratis, mens alt uden om koster. Også Autoproffs konkurrenter synes, vi er for billige, sagde Ratza i forvisning om at have påvirket autobranchen allerede.
Fremtidens udskilningsløb, mener han, ligger omkring digital omstilling, deleøkonomi, mobilitetskoncepter, it-optimering (programmet Economics er billigt og kan langt mere end dyre branchesystemer, mener han), førerløse biler – og fotos på facebook af glade kunder. I Tyskland er bilsalget online nu 10 procent og forventes at være hver anden allerede i 2020.
Kort leasingkoncept
Line Heimer fortalte om opstarten af SimplyGo i januar i år og den strategiske opbygning ud fra målsætningen om at være en markedsledende mobilitetsudbyder på internettet. Udgangspunktet har været at bygge en digital og skalerbar forretning, der behersker hele den vigtige, fundamentale værdikæde: Bilimport, finansiering og afsætning – og som kan føde koncernens forhandlere med brugte biler efter endt leasing.
Konceptet, der i udgangspunktet primært tilbyder leasing i 3-12 måneder som midlertidig overgangsbil ved skilsmisse, jobskifte og lignende, er 100 procent digitalt lige fra kreditvurdering til underskrift og betaling.
- Man skal gøre sig klart, at det ikke bliver nemmere, fordi vi sætter strøm til processerne - men bare noget andet. Hos os fungerer teknikken perfekt, og kun fantasien sætter grænser for udvikling. Husk den vigtige tracking af hensyn til Google, og chatfunktion for direkte dialog med kunderne, sagde Line Heimer.
På spørgsmål fra salen kunne hun tilføje, at konceptet, der primært har slået an til private byboere og for mellemklasse- og større biler, er åbnet op for andre bilhuse.
Nye partnerskaber
Thomas Møller Sørensen konstaterede, at disruption handler om volumen. Og it-løsninger, der holder styr på kundedata for højere lockin (fastholdelse af kunden) via viden og kundeservice.
Han fremdrog en SWOT-analyse med delkonklusioner om, at bilimportører og forhandlere skal vænne sig til at stå sammen i et skæbnefællesskab mod de nye konkurrenter. Og at konkurrenter i autobranchen generelt skal forsøge at gå sammen om nye koncepter.
Et eksempel er en engelsk bilforhandler, hvor mekanikerne har Gopro-kameraer i panden for at kunne være i dialog med kunderne om det, de finder på bilen.
En deltager i salen fremførte, at mærkeforhandlere ofte er bundet så meget af kontrakter, at man ikke bare kan udvikle nye, intelligente aktiviteter.
Konkrete digitale råd
Tidligere bilsælger og leasingmand, samt ansat hos Biltorvet og Bilbasen/Bilinfo, biløkonomen Søren Eliasen med firmaet S:PEAK:UUP, kaldte sig autodidakt bilnørd og gav en række råd ud fra, at digitalisering også handler om at se menneskers behov: Lær Googles algoritme og krav til indeksering. Facebook indekserer ud fra kommentarer og ikke likes og delinger. Lav strategi med mål. Analyser kendte data på kunder og andet. Fokus på call to action, monitorer ved at bruge det gode Lucky Orange-program. Spørg kunderne, hvad de kunne tænke sig, og hav fokus på dialog og chatfunktion online. Og søg inspiration og viden overalt. Selv bruger Søren Eliasen to timer dagligt. Han anbefalede at bruge www.socialstats.dk som værktøj. Og at besøge en amerikansk bilforhandler på www.dickhannahhonda.com , der har oplevet 90 procent vækst efter digitale tiltag.
Se oplægget fra Bilbranchen HER
Se oplægget fra S:PEAK:UPP HER
Vi kan desværre ikke vise oplæggene om SimplyGo og Autoproff.