Er elbilernes effektivitet vigtigt, når danskerne vælger elbil?
Kan du huske dengang du kiggede på biler og et af de vigtigste punkter var hvor langt den kunne køre per liter benzin eller diesel? Bilmærkerne brugte det som et key selling point og det var i centrum af mange reklamer.
Det er nye tider - hverken bilmærkerne eller forbrugerne har fokus på, hvor effektive de elbiler de kigger på er. Vores data viser, at næsten 40% af alle kommende elbilister er ligeglade med elbilens strømforbrug.
Og det på trods af, at der - ligesom med fossile brændstofbiler - kan være stor forskel bilerne imellem.
Så hvad skyldes dette manglende fokus på effektivitet?
Rækkevidden trumfer alt og er det som der bliver lagt vægt på i al markedsføring. Og så længe der puttes store nok batterier i bilerne, betyder det ikke noget, at forbruget er højt.
Der er ikke det samme økonomiske incitament til at spare på strømmen, som der er ved at spare på benzinen.
- For en benzinbil vil ekstraomkostninger ved at køre 14 km/l vs 20 km/l ved årlig kørsel på 20.000 km og en benzinpris på 14 kr/l være ca. 𝟱.𝟲𝟬𝟬 𝗸𝗿 𝗽𝗲𝗿 å𝗿.
- For en elbil der kun kører 4,8 km/kWh vs 6,7 km/kWh, vil ekstraomkostninger ved 20.000 km per år og 80% hjemmeladning, være 𝗰𝗮. 𝟭.𝟳𝟬𝟬 𝗸𝗿 𝗽𝗲𝗿 å𝗿.
I begge eksempler har den ene bil et forbrug, der er ca. 40% højere end den anden. Men der er næsten 𝟰.𝟬𝟬𝟬 𝗸𝗿 i forskel på hvad brændstofsbesparelsen er.
Så, det er måske ikke så mærkeligt, at forbrugerne ikke tillægger det den store opmærksomhed. Problemet er bare, at selvom vi slipper relativt billigere, er strømforbruget jo stadig 40% over hvad det måske kunne være.